Annons: Fojo

Medievärlden jobbar i molnet – tjänsterna vi använder

Medievärlden använder nu webbaserade tjänster för all planering och publicering. Här är verktygen vi använder:

Idag har Medievärlden heldagsmöte när vi pratar om vilka vi är, vilka vill vara och hur vi ska nå dit. Vi ska också diskutera verktygen vi använder och hur det fungerar.

Vi befinner oss nu helt i molnet och använder inga tjänster på våra egna datorer eller servrar. Det ger bland annat den stora fördelen att vi har tillgång till allt var vi än är, utan att behöva krångla med VPN-tunnlar och liknande.

För planering och organisering använder vi huvudsakligen Google Apps olika funktioner och 37 signals projekthanteringstjänst Basecamp, här kommer en kort genomgång:

Startsida: Basecamp
Vi har en samlingssida som en Writeboard i Basecamp där vi samlar alla viktiga länkar och inloggningar. Så här ser den ut: (Vill tillägga att anledningen till att Mediatrender och PRV har egna länkar är att de inte har några RSS-flöden, inte att vi tycker att de är viktigast)

Jobbplanering: Basecamp
Vi använder Basecamp för jobbplaneringen. Olika typer av jobb, som Nyhetsjobb, Diskussioner, Teman, blir egna att-göra-listor och varje enskild artikel blir en punkt på listan. Dessa går att kommentera, och bockas av och försvinner när de är publicerade. Det går också att koppla jobben till milstolpar (t.ex. ”Valet” eller ”Årets Dagstidning”) i en kalender. Basecamp är enkelt att lära sig och roligt att använda.

Mail/chat: Google + Skype
Vi har kopplat vår domän till Google Apps och använder gmail för mailen. I gmail kan man även chatta och videochatta. (Tyvärr händer det ibland att våra mail hamnar i skräpkorgen, om någon har någon idé om varför får ni gärna säga till!) Vi använder också Skype, framför allt i kontakten med Kollegorna som har tekniskt ansvar för sajten.

Kalender: Google
Vi har en gemensam Google-kalender för möten, intervjuer, ledigheter och aktiviteter.

Dokument: Google
Vi delar viktiga dokument, (Word och Excel) i Google Docs. Det är inga problem att vara inne och jobba flera samtidigt i ett dokument.

Filer: Dropbox
Vi använder Dropbox för tyngre filer, bilder filmer och liknande. Framför allt när andra ska leverera till oss.

Flöden: Google
Vi använder Google Reader för RSS. (Jag skulle vilja ha möjligheten att ha en gemensam RSS-sida, men har inte klurat ut något sätt för det.) Jag har gått igenom lite om hur man bygger upp en bevakning i RSS i ett tidigare inlägg.

Brainstorma / skissa: Mindmeister
Vi använde det framför allt när vi ritade upp den gamla och nya sajten under omgörningen, men det är en tjänst man kan använda till så mycket mer. Flera personer kan rita i samma mindmap samtidigt och chatta med varandra i ”brainstorming mode” Det går också att lägga in små noter, länkar och ladda upp dokument. MindMeister har även bra stöd för utskrift.

Externa tjänster på sajten:

Jag har tidigare skrivit om vilka externa tjänster vi använder för publicering, nämligen dessa:

OpenX – för annonserna
Ett annonssystem som är open source. Vi använder den hostade lösningen. Den ger stora möjligheter att skräddarsy trafiken för kampanjerna och skickar automatiskt ut statistik till annonsören. Det enda problemet är att administrationen stundtals kan vara väldigt långsam, och det kan ta upp till 30 minuter innan förändringar får genomslag på sajten. Sandin solutions har skrivit en del om Open X.

Mailchimp – för nyhetsbrevet
Smidigt att använda och det går väldigt snabbt att få ut både det dagliga nyhetsbrevet och extra utskick. Dessutom har integrationen med Drupal kommit så långt att vi kan bygga och förhandsgranska nyhetsbrevet i Drupal-administrationen. (Det verkar även vara bra integrerat med WordPress, vilket Andreas Karman från We up north skriver om på sin blogg) Formuläret för nyregistreringar på sajten har vi kopplat till prenumerantlistan hos Mailchimp. Det enda problemet är att Mailchimp rensar ut mjuka studsar efter femte studsen, vilket kan skapa problem när folk är lediga. Vi har påtalat problemet och hoppas på en snabb lösning!

Cloudmade – för kartorna
Via Drupal skickar vi adressen till Google Maps som skickar tillbaka koordinaterna som vi sedan skickar till Cloudmade. Tjänsten skapar en enklare och mer skalbar karta än Google Maps skulle ha gjort, och ger oss lite mer frihet. Kartorna använder vi till att lägga in Medieföretag i nuläget, men i framtiden finns det många andra användningsormåden (allt vi lägger in adress för kan läggas in på kartor). Nästa innehållstyp att placeras ut på en karta blir antagligen evenemangen.

Yahoo Pipes – för Twitterlistorna
För att enkelt filtrera data och göra mashups. Vi har till exempel klonat denna pipe för att få ett RSS-flöde för tweets från Twitter-listor: http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.info?_id=fb60de5ff93e81319e3c5fa207b9b276

Twingly senast mikrobloggat – för att visa diskussionerna i sociala medier
En tjänst som vi är först i Sverige med. Den visar de senaste mikroblogginläggen om våra artiklar.

Facebook Fan-widget – för att koppla sajten till Facebook
Vi har lagt in en widget kopplad till vår Fan-sida på Facebook.

Backtype – för reaktioner
Använder vi för att fånga upp reaktioner på våra artiklar, från Twitter och andra sociala medier. Dessa reaktioner visas upp i anslutning till den artikel de kommenterar.

Google Analytics – för statistik

Externa tjänster utanför sajten:
Vi använder Youtube för filmer som vi bäddar in på sajten, Bambuser för Livesändningar, Twitter för snabb kommunikation, Facebook för långsammare socialisering och Flickr för bilder (men Flickr har vi använt väldigt sparsamt). Vi använde Coveritlive för livebevakning av händelser.