Annons: Fojo

Medieveckan – Nya tv-regler och dyr bevakning med SOS Alarm

Medievärldens veckobrev innehåller en summering av veckans händelser och skickas varje fredag vid lunch.

Dyr bevakning när Rakel införs
När polisradion tystnar och ersätts av Rakel kan redaktionerna välja att antingen ringa upp länskommunikationscentralen med jämna mellanrum eller köpa en tjänst för bevakningen. SOS Alarm erbjuder tjänsten Händelseinformation, som skulle kosta drygt 100 000 kronor för de redaktioner Medievärlden varit i kontakt med. Priset höjs också om exempelvis sajten får fler besökare. Enligt SOS Alarm går det att få ett billigare pris genom att plocka bort beståndsdelar i tjänsten.

Artikeln har väckt en hel del reaktioner. Ulf Wighs, grundare av Wighsnews, frågar i en kommentar om det SOS Alarm gör är lagligt.

Ulf Scheithauer, redaktör på Nordic Safety and Security Academy, skriver i ett diskussionsinlägg att SOS Alarm får en monopolställning när Rakel införs och att inget talar för att de inte kommer att missbruka det.

Nya lagar och beslut för tv och radio
Granskningsnämnden har fällt flera radio- och tv-program för att de uppmanat sina tittare / lyssnare att göra saker på Facebook. Däremot frias program som bara upplyst om att de finns på Facebook och Twitter. SVT har nu gett personalen nya riktlinjer för hur de ska prata om sociala medier i sändning.

Anna Lindberg på Norrköpings Tidningar, som byggt upp tv-programmet 30minuter på tittarnas medverkan via sociala medier, skriver om hur beslutet påverkar hennes program under rubriken ” Hårklyverierna döljer det verkliga problemet med journalistik i sociala medier”.

Sedan 1 augusti gäller radio- och tv-lagen även beställ-tv, vilket innebär att tv-kanalernas Playtjänster måste anmäla sig till Myndigheten för radio och tv och sedan kan klandras av Granskningsnämnden. Bland annat innebär det att de måste hitta nya vägar att skydda barn från känsligt material, eftersom tidpunkten inte är tillämplig för beställ-tv. Hittills har bara Norrbottens Media och en videosajt anmält sig, men på SVT och TV4 pågår en översyn över vilka tjänster som ska anmälas. Om tidningssajternas webb-tv också faller in under den nya lagen kommer att avgöras från fall till fall.

Annonsmarknaden
Det är högkonjunktur även på den norska annonsmarknaden, visar nya siffror från IRM.

På den svenska reklammarknaden är tv delvis slutsålt, varför slåss inte dagspressen om de pengarna? undrar Jens Welin, nordisk vd på Starcom. Säljbolagen tar dock inte åt sig av kritiken.

Medievärlden har också träffat Andreas Löwgren som slutade som vd för Mälardalspaketet för att ta över Hemnets sälj. Nu när han själv säljer digitalt ångrar han att han som printsäljare bidrog till att dumpa priserna.

Fler nyheter och diskussionsinlägg
Stampen ökar resultatet med 72 miljoner till 104 miljoner kronor första halvåret. Stampen har också gått in som delägare i Wallstreet Media som är en utmanare till Clear Channel och JC Decaux på utomhusreklam.

Det är bäddat för tidningskrig i Vimmerby mellan Vimmerby Tidning och NTM-koncernen.

En ny dom slår mot bildpubliceringar på nätet, i print är det tillåtet att utan ersättning publicera avbildningar av bilder med verkshöjd vid kritisk framställning, det undantaget gäller inte på nätet. Lagen är alltså inte teknikenutral. Staffan Teste som företrädde upphovsmannen i rättsprocessen har skrivit ett inlägg med rubriken ”Dagstidningarna får se upp”.

När Sverige implementerar EU:s telekompaket kommer cookies att undantas från de hårdare reglerna, enligt ett förslag från Näringsdepartementet.

Fojo har startat ett projekt där journalister som är utsatta för allvarliga hot erbjuds en fristad, skriver Journalisten.

Västerbottens Folkblad slutar ta in skrytbilder på döda älgar.

Expressen toppade tidningen 7 september med att SVT:s programledare varit tillsammans med Maria Wetterstrand på gymnasiet. Det väcker frågor om personlig integritet och transparens. Som vi även ställt till Niklas Svensson.

PO Yrsa Stenius skriver för första gången om hur hon resonerade när hon klandrade Expressens Guillou-publicering, och om turerna som följde.

Mediefolk
När Pär Fagerström slutar som vd för Dalarnas Tidningar och Gävletidningar ersätts han av två personer: Tomas Grönberg som blir vd för Gävletidningar och Petra Bjernulf som blir ny vd för Dalarnas Tidningar. Anledningen till uppdelningen är att samordningen mellan företagen i fortsättningen kommer att ske på koncernnivå.

Ewa Wirén tar över som ansvarig utgivare för Dalarnas Tidningar.

Sportbladets chef Per Karlsson lämnar Aftonbladet för att bli utvecklingschef på Talentum.

Ewa-Lena Spåre blir ny försäljningschef på Nerikes Allehanda.

Dagens Medias grundare och vd Mathias Kallio har sagt upp sig.

Jesper Kärrbrink tvingas lämna jobbet som vd på Eniro.

Fler Mediefolk finns under vinjetten Nytt om folk i sidospalten.

Veckan som kommer
Nästa vecka offentliggörs de nominerade till Årets Dagstidning på medievarlden.se