Annons: Mediedagen 2019

Medieveckan – SD:s valfilm, annonsboom och nytt medieetiskt system

Medievärldens veckobrev innehåller en summering av veckans händelser och skickas varje fredag vid lunch.

SD:s reklamfilm
I fredags stoppade TV4 SD:s valfilm med motivet att den kunde utgöra hets mot folkgrupp.  SD gjorde snabbt en ny reklamfilm, där ett långt parti täcktes av budskapet ”Censurerat av TV4”. Den nya filmen kommer nu att sändas i TV4.

Hans Månson, tidigare chefredaktör på Sydsvenskan har reagerat på hur journalister och utgivare okritiskt vidareförmedlar budskapet att Sverigedemokraterna blivit censurerade, när det handlar om vanligt utgivarskap. Han reagerar också på den slentrianmässiga rapporteringen av nonsensanmälningar till exempelvis JK.

En annan utgivarfråga som aktualiserats i veckan är äldre utpekande artiklar på nätet. Sydsvenskan och Mana vägrar ta bort artiklar trots påstötningar från den utpekade medan Expressen tagit bort det identifierande i en artikel om en Sverigedemokrat som begått brott.

Annonsboomen
IRM-siffrorna bekräftade bilden av att annonskonjunkturen är på väg mot 2008 års rekordnivåer. Medievärlden har intervjuat annons- och marknadscheferna på Västerbottens-Kuriren, Sydsvenskan, Norrköpings Tidningar och Göteborgs-Posten om vilka förändringar de ser och när de tror att de är tillbaka på 2008 års nivå.

Även morgontidningarnas sajter ökar annonsförsäljningen, visar TU:s internetbarometer.

Skånska Dagbladet har byggt upp en egen säljorganisation sedan samarbetet med Sydsvenskan upphörde och inleder i år en treårig annonsoffensiv med målet att öka annonsintäkterna med 30 – 40 procent.

Nytt medieetiskt system

Mot bakgrund av bråken kring PO-PON, Skånskans utträde ur TU och framtidens möjliga Medieombudsman skissar Medievärldens tidigare chefredaktör Anders Ahlberg upp hur ett nytt medieetiskt system skulle kunna byggas.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Skånska Dagbladets ledning har kommenterat inlägget på Medievärlden.

Fler nyheter
I Västerbotten ska VK och VF spara in 13 miljoner genom ”maximal redaktionell samordning”. Pengarna ska användas till en digital satsning.

I Finland erbjuder 51 dagstidningar alla unga som flyttar hemifrån en gratis dagstidning i två månader.

UNT startar en tv-kanal i oktober. Nio personer ska nyanställas för att jobba med den.

Genom en kampanj på ICA ökade Västerviks-Tidningen upplagan under sommarmånaderna.

Svenska Dagbladet inleder en nätsatsning på opinionsmaterial med Anders Haraldsson som redaktör.

Även Dagens Arena lanserar en debattsajt, med Victor Bernhardtz som redaktör.

Läsplattorna ses som branschens frälsare, men vad görs de av och hur går det till? Kan mediehusen gå i fronten för bättre produktionsvillkor för miljö och människor där beståndsdelarna till läsplattorna bryts?

Mediefolk
Svenska Dagbladet kulturchef Stefan Eklund återvänder till Borås Tidning där han ersätter Jan Öjmertz som chefredaktör och ansvarig utgivare. Kaj Schueler går in som tf kulturchef tills vidare.

På Herencoägda Västgöta-Tidningar blir Christina Björklund ny marknadschef och Ronny Karlsson ny redaktionschef och ansvarig utgivare för tidningarna Skaraborgs Läns Tidning, Falköpings Tidning och Västgöta-Bladet.

Fler Mediefolk i nyhetsbrevets högerspalt.

Medievärlden
Vi har nominerats till Svenska Designpriset i kategorin ”Redaktionell webb”. Rösta gärna på oss här!

Veckan som kommer
Onsdag 8/9 anordnar Simo en debatt om nätnyheter. Samma dag ordnar Reportrar utan gränser ett seminarium med den colombianska journalisten Claudia Julieta Duque, som tilldelats Reportrar utan gränsers Pressfrihetspris 2010.
Torsdag 9/9 anordnar RAM ett seminarium om reklameffekt.