Annons: Mediedagen 2019

Så skyddar du ditt namn i sociala medier

Att Googla sig själv var för inte så länge sedan lite skambelagt, ett uttryck för narcissism. Nu kan det vara en god idé att ha koll på sitt namn på sajter som Facebook, Twitter och Wikipedia. Särskilt för journalister som genom sitt yrke ofta sticker ut och retar upp folk.

Några färska exempel:

I måndags upptäckte Lars Andreasson på Helsingborgs Dagblad att någon skapat en Facebookprofil där han framställdes som en SD-hatande socialist. Sannolikt är det hans arbete som grävande journalist och valbevakare som gjort honom till måltavla för den person som med hjälp av Facebook försökte skada hans och tidningens trovärdighet.

Efter att Sven Otto Littorin avgick skapade någon ett konto på Twitter i hans namn. ”Har skapat ett twitterkonto för att försöka nå ut på ett nytt sätt. Kommer enbart att twittra om händelsen och tar emot era frågor” skrev personen som knappast var den före detta arbetsmarknadsministern eftersom namnet var felstavat. (via Tabloism)

Inför en artikel i Svenska Dagbladet skapade reportern Adam Svanell en artikel om sig själv på Wikipedia där han påstod följande om sig själv: ”Varje år toppar han Veckorevyns lista över Sveriges sexigaste män. Han är barndomsvän med Barack Obama och ses oftast som den egentliga hjärnan bakom presidentens politik. Han har vunnit Stora journalistpriset tusen gånger.” utan att någon reagerade.

Bevaka sociala medier

Vare sig man gillar sociala medier eller inte är det för mycket som står på spel för att man ska kunna ignorera dem helt. Som journalist är det en god idé att söka på sitt namn regelbundet, i alla fall på Google (som fångar upp även Wikipedia och bloggar), samt Twitter och Facebook.
Dessutom kan man, genom att skapa rss-flöden på sökningar på sitt namn, fånga upp allt som skrivs om en, och därmed också eventuella reaktioner på vad falska dubbelgångare har för sig.

För att skapa rss-flöden på ditt namn (om det är någorlunda unikt), gör så här:

  • Google Nyheter: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn”. Klicka sedan på RSS i sidans botten för att prenumerera på flödet.
  • Google bloggsök: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn”. Klicka sedan på RSS i sidans botten för att prenumerera på flödet.
  • Twitter: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn” på search.twitter.com och klicka på ”Feed for this query” uppe till höger. Du kan också söka på ditt namn ihopskrivet ”förnamnefternamn” och klicka på ”Feed for this query” uppe till höger.
  • Knuff (Bloggar): Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn” på knuff.se och klicka på ”Prenumerera på RSS-flödet!” i botten av sidan.
  • Twingly bloggsök: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn” på www.twingly.com/search. Klicka på ”Subscribe to RSS” uppe till höger på sidan
  • Twingly mikrobloggsök: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn” på http://www.twingly.com/microblogsearch. Klicka på ”Subscribe to RSS” uppe till höger på sidan

Observera att om du prenumererar på sökningar från både Twingly bloggsök och Google bloggsök kommer du att få en hel del dubletter. Detsamma gäller om du prenumererar på både Twitter och Twingly mikrobloggsök.

Agera mot övergrepp

Om någon skriver saker OM dig kan det vara en god idé att gå in och bemöta det, och sedan vidta åtgärder, men denna bloggpost handlar om vad du ska göra om någon UTGER SIG FÖR ATT VARA dig.

Facebook:
1. Gå in på den falska användarprofilen och klicka på Report / Block (eller ”Anmäl / Blockera” i svenska versionen). Kryssa för ”Report” och välj:
2. Reason: Välj ”Fake profile”.
3. Type: Välj ”Impersonating me or someone else”.
4. Impersonated Profile: Här klistrar du in länken till din riktiga profil

Twitter:
1. Fyll i formuläret på: twitter.com/help/escalate
2. Dear Twitter: Välj ”I have a bone to pick on you”.
3. Regarding: Välj, ”Impersonation”.
4. Sharing is caring!: Här fyller du i:
Användarnamn eller länk till personen som låtsas vara du
Ditt för och efternamn
Ditt twitternamn (om du har ett)
Din adress
Ditt telefonnummer
En kort beskrivning av den falska profilens innehåll.
Läs mer på: http://twitter.zendesk.com/forums/26257/entries/18366

Wikipedia:
1. Gå in på den artikel som beskriver dig
2. Klicka på fliken ”Redigera” uppe till höger
3. Ändra i texten
4. Spara

Bloggar:
”Impersonating” strider mot reglerna, men det är olika procedurer på de olika bloggplattformarna.

Har jag missat något i genomgången? Hjälp mig i så fall gärna att komplettera den! Det skulle också vara intressant att få fler exempel på liknande fall.

Uppdaterad januari 2011:

Hans Cullin har skrivit i BrandNews om hur företag kan skydda sina varumärken online.