Annons: Mediedagen 2019

Välkommen till Kommunikationsarenan i Almedalen

annons

Dagens Media, Resumé och Medievärlden arrangerar seminarier på den gemensamma Kommunikationsarenan under Almedalsveckan. Välkommen till Mellangatan 22. Här är hela programmet.

Måndag 1 juli kl 8:15-8:45

Morgonsvepet LIVE: Dagens spaning inom media och kommunikation

Vilka är de mest intressanta seminarierna, de hetaste debatterna och dagens viktigaste händelser inom media och kommunikation?

Varje morgon samlas vi på en frukost för att köra Morgonsvepet LIVE och sätta dagens agenda. Vi diskuterar kommunikation och medier, varje morgon intervjuas en aktuell gäst och Netigate kör en spaning. Begränsat antal platser.

Arrangör: Resumé/Dagens Media/Medievärlden, Netigate


Måndag 1 juli kl 09:00-09:45

Är tv-sport en demokratisk rättighet?

Sändningsrättigheterna till vinteridrotter är den senaste i raden av rättigheter som har köpts upp av kommersiell aktör och flyttas från public service. Beloppen är svindlande. Hur påverkas tittarna, förbunden, mediebolagen och samhället av den här utvecklingen? Behöver rättighetsmarknaden regleras?

Arrangör: Dagens Media

Måndag 1 juli kl 11:00-11:45

Smygreklamen exploderar i sociala medier – men vem bär ansvaret?

Influencers och Youtubers riktar sig ofta till en yngre målgrupp så vad händer när dessa både blir reklamskapare och reklambärare? Nordicoms undersökning visar att 88% av barnen inte kan se när det är ett reklaminlägg så hur kan det förändras? Är reglerna för otydliga? Vem har ansvaret?

Arrangör: Resumé, RO

Måndag 1 juli kl 13:00-13:45

Hur finansieras morgondagens journalistik?

I en digitaliserad värld måste medierna se över sina affärsmodeller. Hur ska medierna kunna ta betalt digitalt? Hur ser betalningsviljan ut i dag? Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med de olika modeller medierna använder i dag? Och hur kommer det påverka journalistiken?

Arrangör: Medievärlden

Måndag 1 juli kl 14:00-14:45

Hoten mot den lokala journalistiken

Dagens lokaltidningar konkurrerar om annonspengar med sociala nätverk, agerar på en marknad där skattereglerna snedvrider konkurrensen till de globala plattformarnas fördel och public service planerar att öka resurserna lokalt. Hur kan lokaltidningens förutsättningar stärkas och därmed stärka vår demokrati. Hur ser lokaljournalistikens framtid ut? Vad händer när den svenska mediekartan ritas om?

Arrangör: Dagens Media, TU – Medier i Sverige

Måndag 1 juli kl 15:00-15:45

Hat, hot och våld utan gränser – så skräms journalister till tystnad

Antalet länder där journalister kan arbeta i säkerhet blir allt färre, auktoritära regimer världen över stramar åt sitt grepp om media. Hur påverkas journalisterna av det allt hårdare klimatet? Och vad innebär det för de demokratiska processerna runtom i världen?

Arrangör: Reportrar utan gränser, Arkitektkopia, Resumé

Måndag 1 juli kl 16:30

Slutet mingel med inbjudningslista, begränsat antal platser.

Arrangör: Resumé tillsammans med Meltwater

Tisdag 2 juli kl 8:15-8:45

Morgonsvepet LIVE: Dagens spaning inom media och kommunikation

Vilka är de mest intressanta seminarierna, de hetaste debatterna och dagens viktigaste händelser inom media och kommunikation?

Varje morgon samlas vi på en frukost för att köra Morgonsvepet LIVE och sätta dagens agenda. Vi diskuterar kommunikation och medier, varje morgon intervjuas en aktuell gäst och Netigate kör en spaning. Begränsat antal platser.

Arrangör: Resumé/Dagens Media/Medievärlden, Netigate

Tisdag 2 juli kl 09:00-09:45

Vem tar ansvar för spelbolagens marknadsföring?

Sedan omregleringen vi årsskiftet visar nu mätningar att spelreklamen bara ökat. Vilken roll och ansvar har de olika aktörerna? Är det innehållet eller mängden av spelreklam som är problemet? Vad är egentligen måttfullhet och räcker det eller måste man skärpa lagstiftningen?

Arrangör: Resumé, RO, SPER

Tisdag 2 juli kl 11:00-11:45

Hur skapar vi en hållbar arbetsmiljö i kommunikationsbranschen?

En rapport från DIK visar att sju av tio i byråbranschen jobbar trots att de är sjuka, hälften jobbar mer än de får betalt för och bara två av tio har kollektivavtal. #sistabriefen pekade på utbredda problem med sexism och trakasserier, och branschen har stora löneskillnader mellan kvinnor och män. Arbetsmiljön i kommunikations- och byråbranschen behöver med andra ord bli bättre.

Arbetsgivare har mycket att vinna på bättre arbetsmiljö – personalen stannar längre, är mindre sjuka, presterar bättre och är mer kreativa. Ett bättre arbetsklimat är lönsamt. Men varför ser det då ut som det gör? Och hur kan byråerna jobba för bättre villkor och hållbar arbetsmiljö?

Arrangör: Resumé, DIK

Tisdagen 2 juli kl 13:00-13:45

Tar nätjättarna sitt ansvar?

Nätjättarna påverkar samhället, mediemarknaden och demokratin på nästan varje tänkbart plan. Samtalsklimatet inför allmänna val, påverkan från främmande makt, mediernas affärsmodeller, varumärkessäkerhet och våra medievanor. Allt påverkas av relationen till it-jättarna.

Arrangör: Dagens Media, TU – Medier i Sverige

Tisdag 2 juli kl 14:00-14:45

TV i en ny tid – håller branschen på att tappa greppet om tittarna?

Konsumtionen av onlinevideo ökar kraftigt samtidigt som tittandet på ”vanlig” linjär-tv minskar. Hur påverkas tv-utbudet, annonseringen, marknadens aktörer och demokratin av den snabba beteendeförändringen? Vem blir vinnare och förlorare i framtidens tv-landskap?

Arrangör: Dagens Media

Tisdag 2 juli 15.00-15.45

Vaska inte talang – lönsam och hållbar tillväxt

Vilken kompetens kommer leda tillväxten om fem år? Och vad gör de idag? Svenska företag behöver förändra sin syn på kompetensförsörjning, från kostnad till investering. Paneldiskussion och framtidsspaningar med fokus på hur man löser framtidens kompetensbrist.

Arrangör: Wise Professionals & KIMM, Resumé

Tisdag 2 juli kl 16:30-17:30

Slutet mingel med inbjudningslista, begränsat antal platser.

Arrangör: Resumé tillsammans med DIK och Regi

Onsdag 3 juli kl 8:15-8:45

Morgonsvepet LIVE: Dagens spaning inom media och kommunikation

Vilka är de mest intressanta seminarierna, de hetaste debatterna och dagens viktigaste händelser inom media och kommunikation?

Varje morgon samlas vi på en frukost för att köra Morgonsvepet LIVE och sätta dagens agenda. Vi diskuterar kommunikation och medier, varje morgon intervjuas en aktuell gäst och Netigate kör en spaning. Begränsat antal platser.

Arrangör: Resumé/Dagens Media/Medievärlden, Netigate

Onsdag 3 juli kl 09:00-09:45

Vem drar högsta vinsten på den omreglerade spelmarknaden?

Nya regler kring marknadsföring av spel på den svenska marknaden fick spelaktörerna att trycka på gasen i sin marknadsföring. Resultatet blev att vi översköljts av hetsig spelreklam vilket fått regeringen att hota med reklamförbud. Är medierna de stora vinnarna på den nya spelmarknaden? Vilket ansvar har medierna när det gäller att bidra till att skapa en måttfull spelmarknad?

Arrangör: Dagens Media

Onsdag 3 juli kl 10:00-10:45

Vilka mekanismer ligger bakom ett mediedrev?

Vilka blir föremål för drev? Vad finns det för faror med mediedrev? Var går gränsen mellan vanlig journalistisk rapportering och ett ensidigt drev? Är PO:s tre månaders preskriptionsregel rimlig när drevet går?

Arrangör: Medievärlden

Onsdag 3 juli kl 11:00-11:45

Kris, mediedrev och troll – så navigerar du i kris 2019

Krishanteringen följer inte längre skolboken. Hur ska företag hantera risker, kriser och konflikter i det nya medialandskapet och hantera den växande skaran troll? Kan man bygga förtroende i en kris? Hur rustar man och leder organisationen i kris?

Arrangör: Resumé, Danske Bank

Onsdag 3 juli kl 12:00-12:45 Medielunch

Vilka är det som hatar på nätet? Ny studie från FOI

Många avstår i dag från att uttrycka sin mening offentligt i rädsla för att utsättas för hot och hat. Dessa hot riskerar att utarma det demokratiska samtalet. Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har undersökt vilka det är som hatar, hotar och trakasserar journalister och opinionsbildare på internet.

Arrangör: Dagens Media, TU – Medier i Sverige

Onsdag 3 juli kl 15:00–15:45

Hållbar kommunikation – är samhällsansvar också affärsnytta?

I takt med att företag vill få en mer meningsfull roll i människors liv och bidra till en bättre värld ökar också möjligheterna att påverka och förändra. Lyssna till lyckade case där näringslivets har tagit ett tydligt samhällsansvar. Vad är bra och mindre bra exempel på hållbar kommunikation?

Arrangör: Resumé

Onsdag 3 juli kl 16:00–17:00

Vem tar ansvar för en hållbar värld?

FN:s globala hållbarhetsmål ska verka hållbar utveckling, så vilka är dessa mål och vad innebär de för den enskilda individen? Talkshowen The Good Show blandar högt och lågt och gör hållbarhet lite enklare och där experter, forskare, artister, influencers, politiker och näringsliv har ett samtal kring hållbar konsumtion.

Arrangör: The Good Show, Carlsberg, Resumé, Dagens Media

Onsdag 3 juli kl 17:00–18:30

Carlsberg HållBAr AW

Slutet mingel med inbjudningslista, begränsat antal platser.

Arrangör: Resumé och Dagens Media tillsammans med Carlsberg

Torsdag 4 juli kl 8:15-8:45

Morgonsvepet LIVE: Dagens spaning inom media och kommunikation

Vilka är de mest intressanta seminarierna, de hetaste debatterna och dagens viktigaste händelser inom media och kommunikation?

Varje morgon samlas vi på en frukost för att köra Morgonsvepet LIVE och sätta dagens agenda. Vi diskuterar kommunikation och medier, varje morgon intervjuas en aktuell gäst och Netigate kör en spaning. Begränsat antal platser.

Arrangör: Resumé/Dagens Media/Medievärlden, Netigate

Torsdag 4 juli kl 09:00-09:45

AI och robotisering – hur automatiserade kan och vill vi bli?

Artificiell intelligens, ny teknologi, robotisering och digitalisering är den fjärde industriella revolutionen och fördelarna som förenklar våra liv är många men hur automatiserade kan och vill vi bli? Och vilka krav kommer det att ställa på företag, arbetsmarknaden och samhället i övrigt.

Arrangör: Resumé

Här hittar du mer information om programmet.