Annons: Mediedagen 2019
Foto: Riksbanken | Wikimedia | Press.

Morgonens viktigaste medienyheter

MORGONKOLLEN

• Annonsraset: "I nivå med hela presstödet" • Ny förlust för magasintjänst • Facebook tar tag i falska hälsonyheter.
Det är morgonens viktigaste branschrubriker.

Annonsraset – halv miljard bara i år

Sedan 2008 har över 40 procent av pressens annonsintäkter försvunnit, visar en ny sammanställning från Institutet för Mediestudier. Det innebär att fem miljarder i intäkter för nyhetsjournalistiken har försvunnit till andra medier. Bara under förra året har en annonsintäkterna minskat med en halv miljard kronor – samtidigt som annonsbranschen i övrigt slagit rekord.

Pengarna har främst gått till Facebook och Google, slår Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier, fast

– De senaste åren har journalistiken tappat en halv miljard per år. Det är en förlust i nivå med hela presstödet – varje år. Pengar som inte kommer tillbaka. Det är en enorm utmaning för journalistiken, säger Lasse Truedson.

Läs mer: 
Hela rapporten: Journalistik & Reklam

Ny förlust för magasintjänst

Det blev återigen röda siffror för Readly under 2018. Resultatet landade på en förlust på 108 miljoner kronor, skriver Breakit. Samtidigt ökade omsättningen med 54 procent till 195 miljoner kronor.  Förlusten beror enligt vd:n Maria Hedengren på att man satsat brett på marknadsföring av produkten, ökat antalet anställda och satsat på att utveckla tjänsten.

“Planen i närtid att prioritera tillväxt framför vinst. Det är en plan där vi har både styrelse och gamla och nya investerare med oss. Vi har tungt stöd i ryggen. Internt har vi så klart en plan för när vi ska gå med vinst, men det är för tidigt i nuläget”, säger hon till Breakit.

Nyligen tog bolaget in 157 miljoner kronor i riskkapital och värderades till 900 miljoner kronor.

Läs mer:
Breakit: Starkt framåt för Readly – men förlusterna ökar i samma takt

 

Facebook tar tag i falska hälsonyheter

Facebook agerar nu mot falska hälsopåståenden efter en våg av kritik mot bolaget. Med hjälpen av algoritmen kommer Facebook nu att nedgradera det som de kallar sensationella eller vilseledande hälsopåståenden, och speciellt sådana som försöker sälja någon form av hälsomedel. Innehållet kommer inte att tas bort, men kommer att hamna längre ner i Facebooks flöden. Problemet kommer att tacklas på ett liknande sätt som IT-jätten tidigare har jobbat mot klickbete –genom att identifiera meningar som är vanliga inom genren och sedan lära algoritmen att reagera på dessa.

Läs mer: 
Venture Beat: Facebook downgrades posts that promote miracle cures
Facebook blogg: Addressing Sensational Health Claims