Annons: Mediedagen 2019
Insidan av ett BRA-plan. Foto:Press.

Flygbolaget BRA drar tillbaka tidning med flygkritik

Under torsdagen drog flygbolaget BRA tillbaka utgåvor av tidningen Chef som funnits på planen till Almedalen. Anledningen är att tidningarna innehåller sju flygkritiska artiklar, skriver BRA i ett mejl till tidningen, skriver Expressen.

De som tog flyget med bolaget BRA till Almedalen kunde läsa tidningen chef, som fanns händigt i stolsfickorna. Men i torsdags beslöt sig flygbolaget för att dra tillbaka tidningarna. Anledningen var att de upptäckt att det fanns sju artiklar som var kritiska mot flygande i tidningens klimatspecial, skriver Expressen.

”Vi välkomnar alla konstruktiva dialoger om flygets betydelse för Sverige och hur flygets klimatavtryck skall minska men vi ser det inte som vår uppgift att bära ut en tidning full av antiflygargument till våra flygande kunder”, skriver BRA:s kommersiella chef Ulrika Matsgård till Expressen.

Till Expressen säger tidningen chefredaktör Cissi Elwin att det är ”sjukt” att de blivit stoppade och att de nu saknar möjlighet att distribuera sin tidning sista delen av Almedalen.

”Jag har ingen aning om hur vi nu ska få ut vår tidning i Almedalen . De har ju brutit vår överenskommelse. Konsekvensen blir att färre nås av vårt specialnummer om klimatsmart ledarskap. Det är väldigt sorgligt och allvarligt eftersom det är precis det som behövs just nu. Och det är bråttom!”

På sin sajt skriver nu BRA om beslutet att stoppa tidningen. De menar att ingen från BRA eller flygbranschen fått möjlighet att ”nyansera de ensidiga exemplifieringarna om att utesluta eller minska flygresandet, utan att ta hänsyn till de faktiska utsläppen”, skriver de.

”BRA hade gärna sett att tidskriften även gett utrymme till flyg- transportbransch eller fler nyanserade sakkunniga att beskriva det arbete med klimatutmaningen som pågår, för att minska det enprocentiga CO2-utsläpp som inrikesflyget står för”.

Bolaget listar flera åtgärder som de anser borde stått med i Chefs tidning.

Att de inte varit medvetna om hur annonsen såg ut innan den togs ombord säger BRA beror på rutiner brustit, skriver de.

”BRA har normalt en rutin om att alltid korrekturläsa de annonser som ska införas ombord på flygen. BRA kommer nu att se över varför den inte efterlevdes denna gång, så att en dialog hade kunnat tas med annonsören i förväg”.