Annons: Mediedagen 2019

Arbetet går ned i utgivning – blir magasin

LO:s tidning Arbetet går ned rejält i utgivning – men satsar resurserna på webben. Omgörningen har varit planerad länge – men påverkades också av att ett stort prenumerationsavtal sades upp.

LO:s tidning Arbetet går ned i utgivning från 46 nummer per år till 15. Det betyder att det i stället för en veckotidning blir ett magasin som utkommer var tredje vecka. Tidningens chefredaktör Yonna Waltersson säger att det är en del av ett större arbete där tidningen försöker använda sina resurser mer effektivt. Ingen kommer att sägas upp, utan mer fokus kommer att läggas på webben.

– Det är på tiden. Senaste omgörningen gjordes 2012 så det är väl dags, säger hon.

En förklaring till den minskade utgivningstaken finns även i att tidningen tappat många prenumeranter, och därmed intäkter, när ett avtal mellan LO och Svenskt Näringsliv sagts upp. Avtalet gjorde att tidningen gick ut till personer som jobbade som försäkringsinformatörer. Enligt uppgifter till Medievärlden handlar det om flera miljoner i förlorade intäkter.

– Själva omgörningen av tidningen och att vi skulle se över hur vi fördelar resurser mellan papper och webb var bestämt redan tidigare och att tidningen skulle göras om visste jag redan för när jag rekryterades för några år sedan. Sedan kom det här i samband med omgörningen. Det är tråkigt att vi förlorade läsarna, men å andra sidan var vi redan var inne i en omgörningsprocess så var det enklare att anpassa förutsättningarna för tidningen. Som det är i dag sparar man mycket pengar på att gå ned i utgivningstakt, säger Yonna Waltersson.

Att ni går ned i utgivningstakt utan att säga upp personal – räcker det för att klara det här tappet?

– Ja, det gör det, säger Yonna Waltersson.

Den nya tidningen, vars första nummer kommer i oktober, ska vara ett premiummagasin. Tidigare har Arbetet varit en veckotidning i tabloidformat.

– Det är verkligen ett bra och högkvalitativt magasin som vi kommer att ge våra läsare och det kommer att ge ett mervärde. Det är viktigt för oss att knyta till oss våra läsare digitalt också, säger Yonna Waltersson.

Arbetets sajt kommer även i fortsättningen att vara öppen.

– Den bedömning vi gör är att det är viktigare att nå ut med bra arbetsmarknadsjournalistik brett än att ta betalt för innehållet digitalt.

LO Mediehus fackklubb har inga invändningar mot det nya upplägget för Arbetet, säger klubbordförande Stephen Lindholm.

– Man har landat i en förändring som redaktionen står bakom. Så rent fackligt har vi inga synpunkter på det här. Det har skett by the book, säger han.