Annons: Mediedagen 2019
Expressens chefredaktör och ansvariga utgivare Thomas Mattsson. Foto: Anna-Karin Nilsson

”Mediebevakningen är rätt eftersatt”

Expressens chefredaktör vill se bättre bevakning av medier efter alla Metro-turer. "Tidningar som Expressen, Dagens Nyheter, Aftonbladet och förstås Dagens industri underlevererar", säger Thomas Mattsson.

De senaste dagarnas storm kring Metro har kulminerat i en planerad PO-anmälan mot Expressen, som satsat stort på att bevaka det krisande gratistidningbolaget. Expressens chefredaktör, Thomas Mattsson, avböjer att kommentera PO-anmälan med hänvisning till att han inte sett anmälan. Men han säger att den svaga bevakningen av Metro, och bristen på annan mediebevakning, stämmer till självkritik – både för hans egen tidning, dess konkurrenter och för branschpressen.

– Det som sker nu med Metro är ju mediehistoria, nutidshistoria, och det får sina rubriker och mobilpushar. Men i ett större perspektiv vill jag nog påstå att det är ett underbetyg att de större redaktionerna inte är bättre på att granska medier, och till skaran av de anklagade tillför jag mig själv och Expressen, säger han i en mejlintervju med Medievärlden och lägger till:

– Metro hade över 700 000 läsare per dag så det finns ett stort allmänintresse, men en allmän betraktelse är väl dessvärre att mediebevakningen är rätt eftersatt i Sverige. Jag hade nog trott att både radions ”Medierna” och våra branschsajter, som Medievärlden, skulle ha gjort mer. Expressen har varit rätt bra på att bevaka Metro-turerna, men inte heller vi har gjort tillräckligt mycket om Bonniers försäljning av TV4 till Telia. Och försäljningarna av Mittmedia och Stampen skrev vi ännu mindre om. Det är ett underbetyg till Expressen, alltså ytterst till mig, men också till många andra redaktioner.

Thomas Mattsson anser att nyhetsmedierna är så pass stora att de bör bevakas noggrannare av medierna – och han efterlyser en bättre bevakning även bland de nischade sajterna.

– Våra nyhetsmedier omsätter, säg, 25 miljarder kronor och sysselsätter över 10 000 journalister. Tänk om det fanns ett branschmedia med fem eller, säg, tio journalister som hela tiden rapporterade? Jag förstår den kommersiella utmaningen med en sådan nischprodukt, men kanske borde de större mediehusen – eller mecenat – ta sig an detta? Vi som företräder de allmänna medierna har å andra sidan också orsak till självrannsakan.

Thomas Mattsson säger att det är viktigt att även branschpressen växlar upp sin bevakning framöver.

– Jag tror att vi måste våga vara självkritiska här: det är kanske tröttsamt att alltid framhålla danska MediaWatch som det goda exemplet, men det blir viktigt att exempelvis Dagens Media satsar på mer mediebevakning när Medievärlden försvinner och att Journalisten fortsatt har resurser nog för att konkurrera. ”Medierna” gör genomarbetade reportage, men följer inte flödet och är ingen digital aktör.

I Thomas Mattssons tjänsteroll skulle en sådan sajt fylla en funktion, säger han.

– Som mediechef skulle jag vilja ha en så omfattande branschbevakning att jag med säkerhet får veta om alla nya satsningar, nya bilagor, nya sajter, nya rekryteringar och nya åsikter från alla mina kollegor. Men jag är inte riktigt säker på att den helhetsbilden ges nu, och det tror jag är olyckligt för alla. Vi behöver den här omvärldsspaningen, den här granskningen, den här kunskapsspridningen.

Men det är inte bara branschpressen som behöver växla upp, enligt Thomas Mattsson. Även de stora dagstidningarna och affärstidningarna behöver bli bättre på att granska varandra.

– Internationellt har ju allmänna dagstidningar, för att inte säga affärstidningar, med självklarhet mediereportrar och ibland till och med tv-reportrar. Det har inte vi i Sverige. Expressen hade det – men på 90-talet. Om jag minns rätt var det Anders Nunstedt? I dag sker mediebevakningen blott stötvis, också hos oss, och det kan man verkligen fundera kring. Men tidningar som Expressen, Dagens Nyheter, Aftonbladet och förstås Dagens industri underlevererar här. Bara Svenska Dagbladet med Malin Ekman har haft någon form av kontinuitet, hoppas att den bibehålls när hon blir USA-korrespondent.

Thomas Mattsson vill dock poängtera att bara för att det handlar om mediebevakning betyder det inte att det alltid är bra journalistik.

– All mediegranskning är förstås inte bra. Like lite som all annan journalistik. Ibland påstås det också att just för att det är ”mediegranskning” så ska ”mediechefer” ställa upp på allt och svara på allt. Men så ska det förstås inte vara. Rimliga förhållningssätt till pågående publiceringar och en möjlighet att inte medverka i oseriösa sammanhang ska förstås gälla också här, så det finns inget motsatsförhållande mellan att medvetet välja medverkan och samtidigt önska mer branschbelysning.

Exakt hur Expressen ska göra med sin mediebevakning framöver vet inte Thomas Mattsson i nuläget.

– Jag får väl fundera vidare på hur Expressen kan bidra, men det borde också fler göra.