Annons: Mediedagen 2019
Storytels produkt reader. Foto: press.

Storytel ska locka med gratis journalistik

Ljudboksföretaget Storytel ger nu bort flera månaders tillgång till tidningsappen Ztory till sina prenumeranter. "Våra läsare brinner för berättelser", säger Dan Panas, kommunikationschef.

Storytel, som är den största aktören på den svenska ljudboksmarknaden, erbjuder nu sina prenumeranter gratis tillgång till Ztory, en tjänst där man kan läsa tusental magasin och tidningar gratis. Storytel, som bland annat äger Nordstedts förlag, köpte hundra procent av aktierna i Ztory i januari i år.

I praktiken innebär det att den som har en Storytelprenumeration kommer kunna använda sina inloggningsuppgifter i Ztory-appen och där få tillgång till den tjänstens utbud. Den kallas sommarkampanjen av bolaget.

Vad Medievärlden erfar kommer erbjudandet gälla till någon gång i september. Därefter kommer Storytel-prenumeranter som uppskattat att även få tillgång till tidningar att kunna köpa till en rabatterad prenumeration på Ztory, som i vanliga fall kostar 99 kronor i månaden.

Dan Panas, kommunikationschef på Storytel, säger till Medievärlden att de ser en möjlighet att stärka kunderbjudandet och båda varumärkena genom samarbetet, vilket motiverar sommarkampanjen.

– Vi är den tydliga marknadsledaren på den svenska ljudboksmarknaden med nära 400.000 svenska abonnenter som verkligen brinner för berättelser och läsning. De viger i snitt nära en timme och en kvart varje dag på läsupplevelser på vår plattform. Det är fantastisk att kunna erbjuda god journalistik i en sån unik miljö, och vi är verkligen glada för det.