Annons: Mediedagen 2019

Morgonens viktigaste medienyheter

MORGONKOLLEN

• Expressen ändrar rubrik efter Ager-Hanssens kritik • Hon tar över Kollega • Facebook funderar om deep-fakes.
Det är morgonens viktigaste branschrubriker.

Expressen ändrar rubrik efter Ager-Hanssens kritik

Metros vd Christen Ager-Hanssen sade under onsdagen att han skulle anmäla Expressen till PO för en artikel om att lönerna till de anställda på Metro var sena – något han menade inte stämde. De anställda fick nämligen lön senare under dagen den 25 vilket är helt i sin ordning, enligt Metro-ägaren.

Nu har Expressen gått ut med ett klargörande i sin text. Tidningen skriver:

”I tidigare versioner av den här artikeln uppgavs i rubriken att ”Metro-anställda utan lön – ännu en gång”. Vd Christen Ager-Hanssen konstaterar dock att företaget hade hela dagen på sig att betala ut lönerna, de var inte försenade och att den kom under dagen”.

Nu är rubriken ändrad till ”Metro-anställdas lön sen – men kom under dagen”.

På Twitter skriver Christen Ager-Hanssen ”Expressen gör en pudel och rättar osann rubrik. En osann rubrik som många tidningar felaktigt vidareförmedlat till stor skada för Metro”.

Medievärlden: Ager-Hanssen: ”Tänker PO-anmäla Expressen”
Expressen: Metro-anställdas lön sen – men kom under dagen


Unionen plockar Lärarförbundets chefredaktör

Helena Ingvarsdotter blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Unionens medlemstidning Kollega. Hon tar även över ansvaret för tidningen Chef & Karriär. Hon kommer senast från en tjänst på några av Lärarförbundets tidningar. Hon har även varit chefredaktör på tidningen Chefen i fokus.

”Unionen är ett modernt och växande förbund som företräder så många olika yrkesgrupper på den privata arbetsmarknaden och som har en ambitiös satsning på sina magasin, både i papper och på webben. Och det är en tid av stora förändringar i arbetslivet, här finns så mycket intressant journalistik att göra”, säger Helena Ingvarsdotter i ett pressmeddelande.

Hon tillträder tjänsten den 15 augusti.

 Facebook funderar om deep-fakes

Facebook har fått kritik för att det låter så kallade deep-fakes, alltså videos som manipulerats så att någon säger något som aldrig sagts. Det var efter att Facebook inte agerat mot en video där det amerikanska underhusets talman Nancy Pelosi hade manipulerats till att verka berusad som kritiken lyftes. Det har också cirkulerat en förfalskad video där Facebook-ägaren Mark Zuckerberg kritiserar sig själv och den makt hans plattform har.

Under onsdagen berörde Mark Zuckerberg ämnet under ett tal på Aspen Ideas Festival. Där erkänner han att det tog för lång tid för Facebook att agera mot Nancy Pelosi-videon. Han sade också att Facebook överväger att ta fram en ny policy för hanteringen av förfalskade videos.

”Frågan är om deep-fakes är en helt annan kategori än andra falska uttalanden. Det finns goda argument för att det är så”, sa han enligt Bloomberg.

Läs mer:
Bloomberg: Facebook CEO: Company Was Too Slow to Respond to Pelosi Deepfake