Annons: Mediedagen 2019
Metros publisher Thomas Eriksson och den nya sajten. Foto: Press.

Metros nya drag – sajt som ska locka trogna läsare

I arbetet med att bygga en ny affärsmodell för det krisande mediebolaget Metro lanserar tidningen en ny sajt. Syftet är att få fler trogna läsare genom mer nischat innehåll.

Sedan i mars har Metro, som en gång i tiden var synonym med en gratis dagstidning i tunnelbanan, i stället blivit en postutdelad tidning som utkommer varje fredag. Det efter att bolagets ekonomiska kris tvingat det till att genomgå en rekonstruktion samtidigt som bolagets affärsidé ritats om helt.

Ett steg i den nya affärsidén är lanseringen av en ny sajt. Publishern Thomas Eriksson säger att sajten är en första version och att det finns mycket som kommer att utvecklas framöver.

Den har till stora delar tagits fram internt på Metro.

– Vi har byggt den väldigt snabbt och vi har fått bra respons från läsarna än så länge, säger Thomas Eriksson.

Syftet med sajten är att ändra den medielogik som tidningen har.

– Den gamla sajten och dess nyhetsvärdering och innehållslogik byggde väldigt mycket på den femdagarstidning som vi inte längre ger ut. Den nya strategin bygger på att vi ska få till tydligare, nischade målgrupper. Mindre slumpmässigt innehåll för slumpmässiga människor. I stället ska det vara mer nischat, säger han.

Samtidigt som man lanserar sajten startar man en ny nischad satsning: Metro Go, som kommer handla om träning.

– Det kommer komma flera nischade satsningar framöver. Det här är steg ett, säger Thomas Eriksson.

Tidningen har också presenterat en ny slogan. Tillsammans med tidningen logga ska det nu stå ”Förklarar förändringen”.

– Det budskapet vill vi ska genomsyra alla delar så mycket som möjligt. Det sker stora förändringar generellt just nu och vi vill vara den källa som folk vänder sig till för att förstå vad som händer. Vi tror att vi har en bra möjlighet att klara det uppdraget, säger Thomas Eriksson.

Hur tänker ni att ni ska dra trafik till sajten?

– Vi har alltid varit bland de bästa på sociala medier av nyhetsmedier i Sverige. Det ska vi fortsätta vara, men den här satsningen bygger mycket på att vi ska locka mer lojala besökare som konsumerar produkten. Det är en långsiktigt satsning som vi påbörjar i dag.

Tidigare har Metros ägare Christen Ager-Hanssen sagt att Metro till vissa delar kan bli en prenumererad dagstidning. Men Thomas Eriksson säger att det inte i närtid finns planer för att sätta upp en betalvägg. Däremot tittar man på olika typer av inloggningsverktyg.

– Det är något som vi kommer arbeta mer med i höst. Det är för att skapa mer lojala läsare och en bättre läsarupplevelse, säger han.

Metros app förblir just nu ouppdaterad, men planen är utveckla även en ny sådan framöver.