Annons: Mediedagen 2019
Martin Timell Foto: TV4 och Wikimedia.

Martin Timell kräver 10 miljoner från TV4

Medievärlden avslöjar

Martin Timell kräver tre kontrakterade årslöner av TV4 – som vägrar betala. Han överväger också att stämma de medieföretag som fällts i Granskningsnämnden och Pressens opinionsnämnd.

Martin Timell sparkades brutalt från TV4 under metoo-hösten 2017. Han anmäldes för påstådda övergrepp på en tv-produktionsfest nästan tio år tidigare, men friades i både tingsrätt och hovrätt. Nu kräver han sitt kontrakterade programledararvode för åren 2017 – 2020. Arvodet summerar till åtta miljoner kronor, men uppgår med moms och räntor till drygt tio miljoner.

Martin Timell överlåter det juridiska till sitt ombud Torgny Wetterberg på A1 advokater, men bekräftar för Medie världen att TV4 i förra veckan vägrat att betala:

– Kan TV4 göra så här mot mig kan de ju göra det mot andra också, säger Martin Timell.

Advokat Torgny Wetterberg säger till Medievärlden:

– Jag kan bekräfta att jag och en kollega företräder Martin Timells bolag Timelleri AB. TV4 har vägrat att göra upp och vi har därför beslutat att vidta rättsliga åtgärder. Eftersom det finns en skiljeklausul i kontraktet mellan parterna påkallar vi skiljeförfarande.

Ansökan om skiljedom lämnas nu till Stockholms Handelskammares skiljeinstitut (SCC). Handlingarna blir då inte offentliga och dom brukar falla inom ungefär ett år. Enligt Medievärldens källor har TV4 samtidigt frånträtt sina tidigare krav på Timells bolag. Från början talade TV4 om krav på 64 miljoner kronor, vilket sannolikt svarar mot den vinst tv-bolaget räknade med att göra på Timells program. Därefter prutades kravet till 10,7 miljoner kronor, vilket rimligen motsvarar Timells krav för utebliven lön, som då skulle kunna kvittas. Nu har kraven, enligt tillförlitliga källor, strukits helt.

Martin Timell har också anlitat advokaten Peter Althin för att undersöka möjligheten att stämma de medieföretag som fällt i Pressens Opinionsnämnd eller av Granskningsnämnden för förtal i publiceringar av hans fall. Ett av dessa företag är TV4.

Medievärlden har sökt TV4:s vd Casten Almqvist för en kommentar kring skiljeförfarandet. I Ekots lördagsintervju i helgen motiverade TV4-chefen sparkningen av Martin Timell med arbetsmiljöskäl i produktionsbolaget Meter.

– Vi har aktivt blundat i missriktad omsorg om ekonomin och programledaren, sade Casten Almqvist.

Redan 2014 gjorde TV4 en utredning av arbetsmiljön på Meter som visade på brister, men skrev året därpå nytt kontrakt med Martin Timell som anlitas direkt av TV4. Att Martin Timell sparkats på grund av arbetsmiljöproblem hos en av TV4:s underleverantörer reser frågor:

Varför skrev TV4 nytt kontrakt med Timell om han var skälet till den dåliga arbetsmiljön i produktionsbolaget där han saknade arbetsledaransvar?

Vilket ansvar faller på Meters vd:ar, Anna Rydin och senare Björn Persson?

Vilket ansvar har beställaren, TV4:s programdirektör Åsa Sjöberg, och ytterst Casten Almqvist för den senare konstaterat dåliga arbetsmiljön?

Casten Almqvist säger via TV4:s avdelning att de inte har några kommentarer.