Annons: Mediedagen 2019
Magnus Alselind, redaktionschef Expressen. Foto: Anna-Karin Nilsson

Demoskop lämnar Expressen – blir Aftonbladets nya opinionsinstitut

Expressen förlorar sitt opinionsinstitut när Inizio och Demoskop går samman. Demoskop ska i stället göra undersökningar till Aftonbladet.

Under förra veckan blev det offentligt att opinionsundersökningsföretaget Demoskop och konkurrenten Inizio går samman under namnet Demoskop.

De två opinionsinstituten har tidigare servat varsin kvällstidning med väljarbarometer, Demoskop Expressen och Inizio Aftonbladet. Men i och med fusionen är det slut med det. Från och med i november kommer Demoskop att sluta leverera mätningar till Expressen och blir i stället Aftonbladets mätinstitut.

– Vi har varit väldigt nöjda med båda samarbetena, men det är inte möjligt att ha två väljarbarometrar. Vi har tvingats välja och vi har då valt Aftonbladet, säger Peter Santesson, chef för opinionsundersökningar på Demoskop.

Magnus Alselind, redaktionschef på Expressen, skriver i ett mejl till Medievärlden att samarbete med Demoskop har utvecklats positivt som en del av deras politiksatsning men att de nu kommer utforska hur de ska fortsätta med undersökningarna framöver.

– Vi kommer inte att sluta med opinionsundersökningar, utan det kommer även fortsättningsvis vara en del av Expressens politikbevakning, Vi har samarrangemang med Demoskop i Almedalen och mätningar med dem till och med i höst, så vi kommer i lugn och ro analysera marknaden och göra ett val utifrån publikens behov 2020 och framåt. Jag är inte säker på att det kommer att se ut som förr, alla idéer välkomnas, skriver han.

På Aftonbladet välkomnar man det nya samarbetet.

– Vi är glada över samarbetet med ett företag som har ännu större muskler än vår tidigare partner Inizio. De är förväntansfulla inför sammanslagningen med Demoskop, och då är vi det självklart också, säger tidningens biträdande redaktör Eric Rosén