Annons: PP Pension
Stefan Lundell och Olle Aronsson, grundare av Breakit, och menyn där annonsen nu finns. Foto: Arkiv.

Breakit lägger annonser i menyraden

Techsajten Breakit har börjat sälja annonsutrymme i menyraden. Sajtens produktchef Olle Aronsson säger att nya annonsformatet är ett sätt att möta konkurrensen från de digitala jättarna och att slå igenom bruset.

Techsajten Breakit har hittat en ny annonsplats. I menyraden längst upp på sajten, längst till höger bredvid knapparna ”tipsa oss” och ”om oss” finns en knapp där det står ”ATEA ESHOP”. Klickar man på den kommer man till just bolaget Ateas webbshop. Knappen sticker ut genom att ha en grön platta bakom sig, något de andra menyvalen inte har.

– Vi är öppna för att pröva nya annonsformat. Vi tycker att det är bra att man inte begränsar sig för mycket i affärsutvecklingen på det området. Vi har ett ganska öppet synsätt där vi försöker titta på alla ytor som finns på sajten och se: Vad kan man gör med dem? Vi ser det som ett vitt paper där man kan rita in lite vad man vill, säger Olle Aronsson, medgrundare och produktchef på Breakit.

Huruvida det blir tydligt att det handlar om en annons när den ligger bredvid de andra menyvalen är något som ledningen för Breakit tagit med i beräkningen inför lanseringen av det nya annonsformatet.

– I det här fallet tycker jag inte att det har varit en svår fråga. Det är otroligt uppenbart att det är en annons. Jag har svårt att tro att någon skulle tro att det är en redaktionell knapp, säger han.

Olle Aronsson menar tvärtom att läsarna inte förväntar sig att menyn enbart ska innehålla redaktionellt material.

– Det står exempelvis ”annonsera” eller ”prenumerera” i många menyer, vilket också är ett kommersiellt budskap, säger han.

Även om knappen sticker ut, med en grön platta, så är den inte märkt med ordet ”annons”. Men Olle Aronsson menar att det gör det mindre tydligt att det handlar om en annons. Han framhåller att många sajter och papperstidningar inte har annonsmärkning, utan att man förutsätter att läsarna förstår.

– Sedan har vi valt att lägga annons ovanpå våra bannerannonser. Det är för att vi inte har samma koll på dem. De kommer från programmatisk handel vilket gör att de kan se ut på många olika sätt. Vi har inte kontroll på hur tydligt det är att det är annonser då. Men i det här fallet med menyannonsen har vi full kontroll på utformningen. Så vi är säkra på att det är tydligt, säger han.

Olle Aronsson säger att det finns en större risk att läsarna blandar ihop annons och redaktionellt när det handlar om exempelvis native-annonser.

– Då blir det viktigare med annonsmarkering. Och kollar vi på lagstiftning och branschpraxis är andemeningen inte att det måste stå annons, utan det viktiga är att det är tydligt för användaren att det är en annons.

Det har funnits intresse från flera andra annonsörer om platsen i Breakits menyrad, berättar Olle Aronsson.

–  Många annonsörer tycker att det är svårt att tränga igenom bruset. Det finns en blindhet för de vanliga annonsformaten. Det här är ett annonsformat som per definition inte kan bli särskilt överbelamrat. Vi kan inte ha hundra annonsörer i menyn, men det kan vi ha på sajten. Det gör att det blir mer exklusivt och mer premium. Det blir svårt som användare att bli blind för den här annonsen. Den märks på ett annat sätt än bannerannonser.

Just det gör att sajter genom att tänka nytt kring hur annonser placeras på sajten kan möta konkurrensen från IT-jättarna, som tagit en allt större del av annonskakan den senaste tiden, enligt Olle Aronsson.

– I grund och botten handlar det om att vi säljer kontext och ett utrymme, och i stället för att stirra sig blind på ett visst format och hur man vill definiera det och kalla det, så tycker jag man ska tänka på hela sitt utrymme som ett möjligt ställe att som går att kommersialiseras på olika sätt, säger Olle Aronsson och fortsätter:

–Det är det som våra konkurrenter inte gör. De gör inga kreativa format utan de gör bara sådana format som man blir blind för då de är så oerhört standardiserade.