Annons: PP Pension
Dagens Media och Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun.

Bonnier vill lägga ned Medievärlden.se

Enligt ett förslag från arbetsgivaren tar Dagens Media över all mediebevakning inom BBM – och Medievärlden upphör som självständig sajt. Det är oklart vad som sker med varumärket och premiumtjänsten. Totalt fyra tjänster försvinner i omgörningen.

I nästa steg av den stora omorganisationen av Bonnier Business Media som initierades när Peter Fellman tog över som affärområdeschef går nu Medievärlden sajt upp i Dagens Medias. Förändringen, som bara är ett av arbetsgivarens förslag som rör den nya organisationen f, presenterades på ett internt möte för personalen på onsdagen. Frågan ska nu förhandlas med facket enligt lagen om medbestämande.

Chefredaktören för Dagens Media och Resumé Fredrik Svedjetun säger att det ännu inte är klart vad som kommer hända med Medievärldens varumärke och premiumtjänst.

– Om Medievärlden finns kvar som varumärke inom ramen för Dagens Media vet vi inte i dagsläget. Det som är klart är att Medievärldens läsare och prenumeranter kommer att få samma innehåll som tidigare fast via Dagens Medias sajt, säger Fredrik Svedjetun.

Han säger att man sedan köpet av Medievärlden och Dagens Media försökt få till en modell som fungerat, men inte lyckats.

– Vi har försökt behålla alla tre varumärken och renodla dem. Resumé har i dag en tydlig profil medan Dagens Media och Medievärlden har varit svåra att separera. Jag tror att det har varit oklart för läsarna vad som skiljt sajterna åt och det har ibland internt varit oklart vad som varit vad. Det har hänt flera gånger att sajterna har rewritat varandra.

Enligt det liggande förslaget försvinner det totalt fyra tjänster från kommunikation på BBM, som förutom Dagens Media och Medievärlden även innehåller Resumé. En av de tjänster som berörs är en redigerartjänst. Bakgrunden till det är att Bonnier Lifestyle tagit över redigeringen av Dagens Media och Resumés pappersmagasin. Man går från 15 till 11 tjänster totalt inom kommunikationsbenet. Axel Andéns roll som chefredaktör, som han nyligen berättade att han lämnar, försvinner i samband med sammanslagningen. Det eftersom Fredrik Svedjetun tar över chefredaktörskapet.

Blir det inte mindre mediebevakning med färre tjänster?

– Det blir lika många reportertjänster som tidigare. Det är främst redaktörstjänster som försvinner. Jag tror därför att vi kommer kunna göra mer än tidigare. Det är mer krävande att underhålla två sajter och två redaktioner. Det tar även det tid och kraft. Nu kan vi fokusera på en sajt och jobba ihop och då tror jag att vi har större möjligheter att göra ett bra jobb. Vi undviker till exempel dubbelarbete. Jag kommer också att jobba mer aktivt med Dagens Media.

En anledning till ihopslagningen är även att göra Dagens Media och Medievärlden mer lönsamma, säger Fredrik Svedjetun.

Samtidigt som man slår ihop titlarna kommer eventdelen av affärsverksamheten att flyttas från redaktionerna till Bonniers samlade eventområde. Det menar Fredrik Svedjetun kommer att frigöra resurser till redaktionellt innehåll.

Medievärldens tf. chefredaktör och tidigare delägare Linnéa Kihlström, som arbetat på Medievärlden sedan 2015, säger:

– Även om jag förstås känner starkt för Medievärlden som varumärke – och hoppas att det kommer att finnas kvar i någon form – så är det viktiga för mig att vi fortsatt har en stark mediebevakning framåt. Det är en trovärdighetsfråga, säger hon.

SJF:s fackklubbsordförande på BBM Jens Krey säger i ett meddelande till Medievärlden:

– Vi har precis inlett förhandlingarna och utgår från att arbetsgivaren delar vår inställning att förutsättning för en lyckad organisation är en fortsatt satsning på den nischade kvalitetsjournalistik som kännetecknar BBM, säger Jens Krey, ordförande i BBM-klubben.

Nyligen presenterades planer på att BBM går över till en matrisorganisation, där alla titlar utan Fastighetsnytt/Byggindustrin och Privata Affärer, ska ingå. Det berättade Peter Fellman i en intervju med Medievärlden.

Medievärlden startades 1920 som Pressens tidning och gavs då ut av Tidningsutgivarna. 2006 bytte tidningen namn till Medievärlden, och 2009 blev tidningen helt digital. Tidningens drevs från 2014 av redaktionens dåvarande medarbetare, som ägde bolaget gemensamt. 2017 köpte Alma Talents upp Medievärlden från de anställda. 2018 köpte Bonnier både Medievärlden och Dagens Media från Alma Talents.