Annons: PP Pension

Annonstappet bromsar in något – fortfarande illröda siffror

MEDIEBYRÅBAROMETERN

Annonsraset planade ut något under april, men det är fortfarande idel röda siffror, enligt månadens Mediebyråbarometer.

Det har varit flera blodröda månader för annonsintäkterna i tidningarna under början av 2019. Men nu visar mediebyråbarometern, som mäter antalet annonser förmedlade via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer, att tappet har avtagit något. Det är dock fortfarande är tvåsiffrigt minus för alla utom landsortspressen – som tappar 9,5 procent av annonsintäkterna jämfört med maj förra året. I april minskade landsortspressens annonsintäkter med 18,7 procent och i mars med 13,7 procent. Hittills i år har man tappat 12,6 procent av annonsintäkerna jämfört med förra året.

Mest tappar storstadspressen under maj, -17,3 procent, men det är ändå en förbättring jämfört med raset i april då storstadspressen tappade 28,4 procent av annonsintäkterna. Storstadspressen har tappat 19,9 procent av annonsintäkterna jämfört med förra årets första fem månader.

Kvällspressen tappar 14,3 procent under maj månad jämfört med samma period året innan. Det är en rejäl förbättring jämfört med april där man tappade 27,6 procent av annonsintäkterna. Det gör också att den totala minskningen under 2019 minskar något till minus 21,7 procent jämfört med minus 23,5 procent, som var den totala nedgången för året i april.

Totalt minskade annonsköpen för alla typer av annonser med 4,8 procent och det är bara utomhus/trafikreklam som ser en tillväxt under maj månad. Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, säger att maj 2018 var en stark månad.

Så gjordes undersökningen

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.