Annons: Mediedagen 2019
Maria Collsiöö. Foto: Privat.

Vinskribent startar eget magasin – ”saknas på marknaden”

Sommelieren och vinskribenten Maria Collsiöö startar ett eget vinmagasin. "Skapar den typ av jobb som jag själv vill göra", säger hon om den nya tidningen som kommer i höst.

Maria Collsiöö började sin bana inom vin i början av 1990-talet genom jobb på Systembolaget. Därefter var hon sommelier på vinkällaren Grappe i tio år innan hon 2015 började ett försök med att försörja sig som vinskribent. Hon har bland annat skrivit för SvD:s vinsidor och för Allt om Mat.

– Det är ganska svårt att försörja sig som vinskribent, säger hon.

Nu startar hon magasinet Törst som kommer komma ut med fyra nummer per år. Det ser hon som en möjlighet att skapa jobb åt sig själv och att få skriva om vin på det sätt som hon vill. Det som ska få tidningen att sticka ut är ett större fokus på kulturen kring vin.

– Det finns ett par vintidningar i Sverige i dag. Men den här ska inte vara så fokuserad på vinlistor och poäng. I stället ska vi skriva om kopplingar mellan vin och konst, litteratur, musik eller andra kulturyttringar, säger hon.

Varje nummer kommer att ha ett tema. Första numret handlar om Bordeaux, ett välrenommerat vindistrikt i Frankrike. Framöver kommer det att handla om exempelvis andra områden, länder, fenomen eller begrepp som är viktiga inom vinvärlden, säger Maria Collsiöö.

– Vi vill närma oss vinet från olika håll men alltid med en koppling till olika kulturella och kulturhistoriska ämnen. Men man ska inte behöva ha djupa kunskaper inom vin för att kunna ta till sig tidningen, säger hon.

Maria Collsiöö kommer driva publikationen själv, men anlita kulturskribenter och vinskribenter. Hon vill inte gå in på några namn som ska bidra i nuläget, men säger att hon har kontakt med flera etablerade personer.

Planen är att finansieringen ska delvis ske genom förskottsförsäljning av prenumerationer till föreningar och vinklubbar – ett arbete som pågår just nu.

– Jag tror inte att något förlag skulle vara intresserad av att ge ut den eftersom tidningsbranschen ser ut som den gör. Då tänkte jag att om jag gör den själv, och gör den ganska riktad till vinintresserade, så blir det av, säger hon.

Tidningen kommer också att finansieras via vinannonser och andra annonser kopplade till vin, så exempelvis vinglas. Men Maria Collsiöö poängterar att tidningen inte kommer att ha det som kallas för ”redaktionella annonser”.

– Jag vill att det ska vara tydligt vad som är redaktionellt material och vad som är annons. Jag tycker att det, speciellt inom vinjournalistiken, blivit svårt för konsumenten att se skillnad på annonser och journalistik, säger hon.