Annons: Mediedagen 2019
Anders Eriksson, vd för Bonnier News där Mittmedia ingår. Foto: Lucas De Vivo

Storvarsel hos Mittmedia – 50 säljare ska bort

Det första steget för att rädda Mittmedias ekonomi blir en rejäl åtstramning på koncernens annonsavdelningar. "Det här är en betydande del av det vi behöver göra", säger vd Anders Eriksson.

Bonniers arbete med att få rätsida på Mittmedias blödande ekonomi går nu in i en ny fas. Strax efter lunch på tisdagen fick personalen information om att 50 personer kommer att få gå från koncernens annonsförsäljningsavdelning. Det är en del i en omstrukturering av annonsorganisationen inom koncernen, säger Mittmedias nya vd Anders Eriksson.

– Det här är en del i att vi behöver ta ut en del kostnader för att få verksamheten att bli lönsam under nästa år, säger han, och hänvisar till Bonniers mål att Mittmedia ska göra vinst under år 2020.

Bakgrunden till varslet är en kraftigt minskad annonsaffär i tryckta tidningar, vilket plågar hela branschen. Det här har dock slagit extra hårt mot just Mittmedia, som tappat mer än marknaden generellt, säger Anders Eriksson. Samtidigt går Bonnier News överlag lite bättre än marknaden.

– Nu försöker vi anpassa strukturen för att uppnå bättre resultat till lägre kostnader.

Redan i maj har Mittmedias annonsras i de tryckta tidningarna bromsat in något, säger Anders Eriksson.

– Så vi ser lite av en positiv utveckling. Vår absoluta målsättning är att vi förflyttar oss till en position där vi går bättre än marknaden, där vi generellt befinner oss för Bonnier News, säger han.

De synergier som Bonnier räknar med att kunna ta hem genom förändringen finns i övergripande, centrala delar av annonseringen.

– Det lokala säljet blir kvar. De kommer också att ha fler produkter att sälja, genom att de kan erbjuda hela Bonnier News sortiment, säger Anders Eriksson.

Enligt Medievärldens uppgifter har Bonnier räknat med besparingar på 200 miljoner kronor. Anders Eriksson säger att den siffran”inte är helt fel” och att det här är en betydande del av den besparingen.

– Jag vill inte ge någon exakt siffra då det inte är färdigförhandlat.

Hur stor del av de här runt 200 miljoner kronorna är det här?

– Det är en av de större komponenterna, men det finns andra stora delar också, säger Anders Eriksson.

Till Dagens Media säger Bonniers annonschef Alexander Lydecker att tappet i annonsintäkter under maj månad bara var 16 procent, jämfört med 24 procent månaden innan. Det pekar mot att man kommer klara göra koncernen lönsam till nästa år, säger han.

”Det är därför vi i ett ganska högt tempo nu gör ganska omfattande förändringar. Vi har stark tilltro till att vi kommer att lyckas. Förra månaden till exempel backade vi 24 procent. Nu i maj stänger vi på 16 procent, så vi ser förbättringar i regionernas lokala försäljningar på kort tid. Det finns många lågt hängande frukter som vi baserat på synergier kommer att fixa till”

Den nya organisationen kommer att vara på plats den 1 september och senast den 12 juni ska de som sägs upp vara informerade. Det ekonomiska läget göra att de anställda kommer att bli uppsagda i enlighet med kollektivavtal och reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS). Det kommer inte att bli aktuellt att köpa ut anställda för att kringgå exempelvis turordningsreglerna, säger Anders Eriksson.

Samtidigt meddelar Bonnier att Anna Hjalmarsson tar över ansvaret för annonsförsäljningen. Tidigare under våren lämnade Staffan Lönner tjänsten som företagsmarknadschef. I Anna Hjalmarssons tjänst ingår även de uppgifter som Staffan Lönner haft sedan tidigare, men hennes tjänst blir bredare, säger Anders Eriksson.