Annons: Mediedagen 2019
Peter Fellman, affärschef på BBM och chefredaktör på Dagens Industri.

Stor omorganisation väntar BBM

BBM:s nya affärschef Peter Fellman vill gå tillbaka till en matrisorganisation. Alla titlar utom Fastighetsnytt/Byggindustrin och Privata Affärer berörs av organisationsförändringen som kommunicerades på fredagen och ska sjösättas före sommaren.

På fredagseftermiddagen presenterade Bonnier Business Medias (BBM) affärschef, tillika Dagens Industris chefredaktör, Peter Fellman sina planer för BBM:s nya organisation.

I BBM ingår i dag bland annat Veckans Affärer, Dagens Medicin och branschtidningarna Resumé, Dagens Media och Medievärlden.

Efter två års försök med att BBM:s varumärken arbetar som ”egna öar” ska upplägget framöver mer likna en matrisorganisation, berättar Peter Fellman.

– Det här gör vi för att utnyttja kompetensen bättre. Våra titlar är ganska små men gör en hel del – och det har visat sig att det är för sårbart. Vi tror att det blir effektivare att samla ihop olika delar som event, annons, prenumeration och redaktion under ledning av en person på respektive område.

Det i sin tur kommer att leda till bättre affärer, tror Peter Fellman.

– Genom att arbeta närmare ihop blir vi starkare och skapar bättre affärsnytta.

Samtliga titlar inom BBM, med undantag för Fastighetsnytt/Byggindustrin och Privata affärer, berörs av organisationsförändringen. Ännu är det inte klart om nedskärningar väntar.

– Nästa steg är att se över om vi behöver göra kostnadsbesparingar och om titlar ska slås ihop.

Förhoppningen är att det arbetet ska vara klart innan sommarsemestern drar igång, enligt Peter Fellman.

Men en översyn av kostnaderna på it-och utvecklingssidan har redan inletts.

– De är alldeles för höga, framför allt på BBM. Där måste vi få ned kostnaden.

Hur känns det att inleda ditt nya uppdrag med att lämna den här typen av besked?

– Det är bara så det är. Mina känslor är underordnade. Ser man ett sådant här behov är det lika bra att ta tag i det direkt. Det lönar sig sällan att vänta, säger Peter Fellman och fortsätter:

– På det stora hela går det ändå bra för BBM, ska sägas. Men det finns effektiviseringar att göra och då måste vi agera på det.

Ambitionen är att den nya organisationen ska vara igång före sommaren.

Nya chefer

De som arbetar på eventsidan samlas under Maja Florin.

De som arbetar på annonssidan samlas under John Sjölund.

De som arbetar med prenumerationer samlas under Martin Mellgren.

De som arbetar med redaktionellt innehåll samlas under Christina Kennedy.

De som arbetar med utbildningsverksamheten samlas under Magnus Norrman.

Maja Florin, John Sjölund, Martin Mellgren och Christina Kennedy rapporterar till Peter Fellman.