Annons: Mediedagen 2019
Raoul Grünthal. Foto: Press.

Grünthal om Aftonbladets utmaningar: ”Ser ljust ut”

Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal är inte oroad, men ser utmaningar framöver för Aftonbladet efter årets första kvartalsrapport. Han menar att de digitala intäkterna gör att tidningen står starkt – trots att print rasar.

Under onsdagen presenterades Schibsteds kvartalsrapport för årets första tre månader. I den framkom att tidningen genom att öka sina digitala prenumerationsintäkter och minska sina kostnader behåller en stark vinst, 10 procent vinstmarginal, trots att intäkterna minskade med 6 procent. Tappet kommer från den trycka tidningen, som minskade intäkterna 13 procent, en fortsättning på tappet från slutet av 2018 då siffran var 14 procent.

Kostnadsminskningarna beror huvudsakligen inte på att man sparat in på personal, utan på att kostnader för den tryckta tidningen minskar i takt med att upplagan sjunker, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

– Vi försöker hela tiden effektivisera organisationen. Sedan är det så att när pappersupplagan minskar så minskar kostnader knutna till den. Det handlar om distribution, tryck, papper och så vidare, säger han.

Att den höga vinstnivån kvarstår är ju tack vare kostnadsminskningar. Men hur mycket mer kan kostnaderna kapas?

– Det finns inget enkelt svar på den frågan. Självklart är det så att om pappersupplagan fortsätter att minska så kommer de rörliga kostnaderna kopplade till papperstidningen att fortsätta minska. Samtidigt är det viktigt att påpeka att det starka resultatet beror på stigande digitala prenumerationsintäkter och Aftonbladets starka digitala position.

Raoul Grünthal säger att han hoppas att Aftonbladet ska kunna fortsätta ligga på en vinstmarginal på 10 procent även framöver.

– Annonsintäkterna varierar en del från kvartal till kvartal, men över tid har vi lyckats öka de digitala annonsintäkterna, vilket har bidragit till att marginalen har legat runt 10 procent. Aftonbladet har en väldigt stark position på marknaden. Då ska man kunna ha en god vinstmarginal.

Men snarare än att stirra sig blind på vinstmarginalen vill Raoul Grünthal framhålla att det viktigaste är att Aftonbladet håller den långsiktiga planen för tidningens omställning.

– Vi ska fortsätta bygga en position där vi har en överlägsen räckvidd och en stor betald upplaga. Lyckas vi med det är jag övertygad om att vi behåller marginalen.

Enligt Orvesto har Aftonbladet ett snitt på 3,9 miljoner besökare på sajten varje dag. Aftonbladet redovisar inte längre hur stor upplagan för tidningen är. Men till Medievärlden Premium uppgav tidigare publishern Sofia Olsson Olsén att upplagan var 76.968 i maj 2017, och om den trenden höll i sig spåddes upplagan vara nere på 60.000 exemplar ett år senare.

Hur mycket kan print tappa innan pappersutgåvan läggs ned?

– Det går inte att säga någon exakt gräns för det. Men det som man kan säga är att print bidrar mycket positivt till resultatet. Så en nedläggning är långt borta. Men trenden är uppenbar. År efter år ökar de digitala intäkterna och print minskar, så det är klart att det finns en gräns. Men var den går kan jag inte säga nu, säger Raoul Grünthal.

Raoul Grünthal säger att den intäktsminskning som man nu ser från Aftonbladets tryckta upplaga är en blandning av minskade annonsintäkter och minskad försäljning av lösnummer.

– Annons går upp och ned mellan kvartalen, vissa kvartal har vi även ökat annonsförsäljningen i print. Men över tid är trenden tydlig mot en minskning, säger han.

En aspekt som minskat intäktstappet för papperstidningen är att priserna har gått upp. Det gör att intäkterna per läsare har ökat.

– Det gör att intäktstappet inte varit så stort som det hade kunnat vara, säger Raoul Grünthal.

Även digitalt har intäkterna per läsare ökat. Aftonbladet gjorde nyligen om sitt plus-erbjudande, där man kan teckna sig för bara en veckas prenumeration till ett relativt högt pris, medan om man tecknar sig på ett år får ett mer förmånligt erbjudande.

– Förhoppningsvis betyder det att den här trenden kommer att fortsätta framöver, säger han.

För att fortsätta sin starka utveckling har Aftonbladet tre strategier, säger Raoul Grünthal. Dels ska man fortsätta öka de digitala prenumerationsintäkterna och dels ska man utveckla annonsprodukterna för att kunna öka annonsintäkter digitalt. Där poängterar Raoul Grünthal att annonsintäkterna redan i dag nästan helt är digitala medan läsarintäkterna i stor utsträckning fortfarande är i den tryckta tidningen.

Den tredje strategin är att utveckla sidoverksamheter.

– Vi måste hela tiden utveckla affären på olika sätt. Det kan vara biprodukter som Viktklubb eller liknande. Det är en viktigt del i att utveckla och bredda Aftonbladets affär.

Han säger att Aftonbladet lyckats bra med att ställa om sina intäkter nu, men att det fortsatt måste ske en utveckling av tidningen för att kunna fortsätta hålla den ställningen.

– Det är ingen tidning som kommer att kunna hantera situationen om den står stilla och bara gör det som den gör i dag. Men det är just det som Aftonbladet varit bra på: Att hela tiden utvecklas och förändras.

Raoul Grünthal menar att det ser ljusare ut för Aftonbladet än för andra tidningar.

– Den strukturella omvandlingen är en enorm utmaning för hela branschen. Men hittills har Aftonbladet tacklat den på ett fantastiskt bra sätt. Inte bara jämfört med sina svenska kollegor, utan även i internationellt perspektiv.