Annons: Mediedagen 2019
Mikael Nestius, affärsområdeschef Mittmedia. Foto: Andreas Elgstrand/pressbild

Så jobbar Bonnier med Mittmedia efter köpet

Mittmedias blödande ekonomi ska vara vänd till vinst 2020 – därför åker nya affärsområdeschefen Mikael Nestius runt i Mittmedia-land och träffar personalen. I en stor intervju berättar han om vägvalen, möjligheterna och utmaningarna för mediekoncernen.

Just nu åker Mittmedias nya affärschef Mikael Nestius och den redaktionella chefen Carl-Johan Bergman runt till elva Mittmediaredaktioner för att prata med de anställda i det nyköpta bolaget. Under onsdagen sker miniturnéns sista stopp, när de två besöker Örnsköldsvik.

– Vi vill höra med medarbetarna om vad de har för tankar och hur de ser på våra, säger Mikael Nestius.

Intresset bland de anställda är, kanske förståeligt, stort för de förändringar som bolaget står inför. Mikael Nestius säger att han får mellan fem och tio mejl varje dag från anställda med förslag på hur koncernen bör arbeta framöver.

De planer som han och Carl-Johan Bergman nu åker runt och presenterar är enligt Mikael Nestius ”inte så konstiga”. Men de är heller inte helt klara.

– Vi har lierat oss med Amedia, så det handlar mycket om att ta deras koncept och se hur vi kan ta del av deras tankar för att stärka Mittmedia – utan att slänga ut det som är riktigt bra här, säger han på en skakig telefonlinje. När Medievärlden når Mikael Nestius är han ombord på ett tåg som ska ta honom till nästa möte.

Ett av fundamenten i den nya planen är att förstärka det lokala materialet i tidningarna, precis som Amedia gjort med stor framgång i Norge. Men det är inte en helt enkel plan, menar Mikael Nestius.

– Vi vet att ju mer lokalt något blir, desto mer engagerar det. Men å andra sidan – blir det för lokalt, för litet och berör för få människor finns det ingen ekonomi i att bevaka det. Det handlar hela tiden om en balansgång mellan vad som är tillräckligt lokalt innehåll och hur man optimerar kring det, säger han.

Exakt hur det ska gå till för att få mer lokalt, och kvalitativt innehåll är inte klart. Mikael Nestius säger att han hoppas att de ska kunna presentera en plan på en ny organisation för fackliga representanter och medarbetare som berörs i slutet av maj. Sen ska den förhandlas i slutet av juni för att börja gälla efter sommaren.

Till de saker som man tittar närmare på just nu räknas Mittmedias fyra centraliserade delar: Desken, sporten, opinion och kultur.

– Alla de fyra funderar vi på hur vi ska göra med framöver. Där vill vi ha medarbetarnas input.

Det som är bestämt är att tidningarnas gemensamma redigeringsnav i Sundsvall blir kvar. Även tv-navet ska bli kvar, men där ska ledningen utreda om ett samarbete med Bonnier news tv-verksamhet, där Expressen TV är störst, kan komma till stånd.

En symbol för centraliseringen av journalistiken inom Mittmedia har systemet med ansvariga utgivare för flera titlar inom samma region varit. Hur det systemet ska förändras för att passa in i den nya, mer lokala, strategin är inte klart.

– Tanken är att vi prövar på några ställen och låter det vara kvar som det är på andra ställen.

Planen med att pröva sig fram på några titlar i taget gäller för de flesta förändringar som den nya ledningen vill genomföra.

– Det är samma sak med att behålla print och försöka göra lite bättre papperstidningar. Vi kan inte göra det på alla ställen, utan vi får välja ut kanske tre-fyra tidningar. Det är en för stor verksamhet för att kunna göra alla förändringar på en gång. Dessutom vet vi inte exakt hur vi ska göra det här på rätt sätt, så vi får pröva oss fram genom att göra på lite olika sätt på olika ställen.

Ambitionen för Mittmedia är, enligt Bonniers plan, att verksamheten ska gå med vinst 2020.

Tycker du, nu när du satt dig in mer i verksamheten, att det är ett rimligt mål?

– Jajemän! Det är många saker som behöver samverka. Men det ska vi absolut klara. Det innebär dock att vi behöver göra besparingar under resten av 2019.

De pratades om 200 miljoner i synergier när köpet gick igenom. Är det en siffra som fortfarande är rimlig?

– Den är i alla fall inte helt orimlig. Men jag tror inte det är exakt så mycket som vi behöver spara, men i det området det rör sig.

Mikael Nestius vill inte gå in på vilka verksamhetsområden som synergierna ska räknas hem, och säger att det delvis är utanför hans ansvarsområde. Men han ger exempel på några delar där det redaktionella resurserna kan användas mer effektivt.

– Det kan handla om att tv-navet arbetar mer tillsammans med Bonnier News, att läsarintäktsorganisation gör det tillsammans med den som finns i Stockholm, om vi kan jobba smartare på organisationerna och vilken organisation har vi råd med. Vi vänder på allt, säger han.

En tydlig förändring är att varje titel kommer att stå för sig. Tidigare har Mittmedia räknat siffror på regionnivå, men nu kommer det i stället att läggas fokus på varje enskild titel. Det är dock enklare att göra på de ställen där titlarna är tydligt uppdelade. På vissa orter är tidningarna snarare editioner av varandra och vissa delar sajt.

– Vi får se vad vi kan ta i ett första steg. Men ambitionen är att ta oss ned på titelnivå för att kunna se hur lönsamheten ser ut i dag och hur potentialen ser ut framåt. Finns det ställen där vi underpresterar och finns det ställen där vi överpresterar? Sen får vi se om det betyder att vi behöver dra ned eller satsa, säger Mikael Nestius.

Att bemanningen kommer att förändras står klart, men fokus kommer vara att flytta runt resurserna.

– Vi får se hur dramatiskt det blir. Det kanske inte blir så stor skillnad på helheten men det kan handla om vart folk ska jobba till exempel. Vi vill fokusera där vi tror att vi har mest potential.

Innebär det här nya sättet att granska tidningarnas lönsamhet att det kommer att läggas ned titlar?

– Nej, inte nu. Det är alldeles för tidigt. Ambitionen är långt ifrån att man ska lägga ned titlar. Det kan vara så att när vi analyserar att vi ser att det finns någon titel där det inte kommer att fungera. Men i så fall kommer vi att fortsätta digitalt, säger Mikael Nestius och fortsätter:

– Jag är helt övertygad om att det finns utrymme digitalt för de titlar vi har, och antagligen fler titlar. Men i papper tror jag inte alls det ser ut så. Vi ska försöka hålla liv i pappret så länge det går och få tidningarna så lönsamma och framgångsrika som möjligt, men det är klart att vi över tid kommer behöva gå ned i frekvens på papperstidningarna.

Kan det bli aktuellt med förvärv?

– Jag tänkte nog mer organisk tillväxt, men det är klart att det kan finnas utrymme för köp om det finns något intressant bolag.

Skulle det bli ett förvärv handlar det dock främst om sajter med betalt innehåll. Gratissajter som lever på annonser säger Mikael Nestius att de inte är intresserade av.

– Vi tror att stora delar av Bonnier News, och framför allt Mittmedias, framtid är digitala läsarintäkter.

Mikael Nestius säger att den organiska tillväxten kan ske genom att orter där det inte finns någon bevakning, eller där det finns lokalredaktioner, kan få en större lokal satsning med en egen sajt och eget varumärke.

– Det tror jag mycket väl att man kan tänka sig, säger han.

Ett tydligt exempel på Mittmedias tidigare fokus på digitalt framför papper är valet att börja dela ut Örnsköldsviks Allehanda med posten i stället för med morgondistribution. Det har uttryckts önskemål om att man ska rulla tillbaka den förändringen. Där vill inte Mikael Nestius ge något besked i nuläget – men han hoppas att det ska ha fattats ett beslut i frågan innan sommaren.

– Vi håller på att utreda det just nu. Det är klart att vi tittar på att gå tillbaka, speciellt i centralorten, men vi måste kolla vad det skulle innebära i ökade kostnader och vad vi kan vinna på ökade prenumerationer om vi gör en sån förändring.