Annons: Fojo

Nya skräcksiffror för pressen – annonsraset tilltar

April var ytterligare en mörk månad för pressens annonsintäkter, enligt Mediebyråbarometern. Mest tappade storstadspressen – där annonsköpen minskade med 28,4 procent jämfört med samma månad förra året.

Trots att det aldrig köpts så många annonser, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, under april som i år fortsätter pressens annonser att störtdyka.

Storstadspressen tappade 28,4 procent av sina annonsintäkter och nästan lika illa, -27,6 procent, såg månaden ut för kvällspressen. Landsortspressen tapp var något mindre men utgjorde ändå ett rejält minus, -18,7 procent. Även populärpressen, -18,6 procent, och fackpressen -27,4 procent, har haft en tuff månad.

Hittills under 2019 har samtliga pressegment tappat annonsintäkter. Värst drabbade är kvällspressen med -23,5 procent och populärpressen med -24,2 procent. Landsortspressen har tappat 13,6 procent under årets första fyra månader jämfört med samma period 2018.

Även de digitala displayannonserna tappar 5,2 procent av sina intäkter jämfört med april 2018. Där finns dock en tillväxt med 1,9 procent över året. Annonser till onlinevideo går dock starkt och ökar med 36,2 procent jämfört med april 2018 och har på årsbasis ökat med 17,9 procent.

Så gjordes undersökningen

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.