Annons: Mediedagen 2019
Mathias Kallio. Foto: Andreas Elgstrand.

Mathias Kallio lämnar – blir affärsutvecklingschef

Mathias Kallio, som varit affärsområdeschef för kommunikation inom BBM, där Medievärlden ingår, lämnar när organisationen stöps om. Han går till en nyinrättad tjänst inom Di-gruppen.

Som Medievärlden tidigare kunnat berätta stöper BBM:s nya chef Peter Fellman om organisationen rejält. Bolaget lämnar modellen med att varje affärsområde agerar som ”egna öar” inom organisationen och går över till en matrisorganisation. Där kommer områdena event, annons, prenumeration och redaktion få egna chefer.

Nu står det klart att Mathias Kallio, som varit affärsområdeschef för Medievärlden, Dagens Media och Resumé, lämnar den rollen i samband med omorganisationen. I stället blir han affärsutvecklingschef inom Di-gruppen, en nyinrättad tjänst.

I hans nya tjänst kommer Mathias Kallio att jobba nära Mikael Salo som är chefredaktör för Aktuell Hållbarhet.

– Vi kompletterar varann bra med hans redaktionella bakgrund och mitt affärsfokus, säger Mathias Kallio.

Peter Fellman beskriver förändringen som en del i en större satsning för Di-gruppen.

–Vi gör en storsatsning inom nya områden för Di-gruppen och Mathias får en nyckelroll i det jobbet, säger Peter Fellman, affärschef för Di-gruppen.

Tillsammans med Rolf van den Brink och Henrik Meerburg grundade Mathias Kallio Dagens Media 1998. 2015 värvades han av Dagens industri som ansvarig för annonsaffären i print. 2017 gick han över till Resumé, och när Bonnier förra sommaren köpte Medievärlden och Dagens Media blev han återigen ansvarig för titeln som han var med och skapade.