Annons: Mediedagen 2019
Helene Claesson Jennische. Foto: Arkiv.

Hon ska lyfta landsbygdstidningar genom att använda resurserna bättre

Sveagruppens sex landsbygdstidningar får ny layout och en ny redaktionell policy som ska lyfta tidningarnas innehåll. Bakom den nya planen står Helene Claesson Jennische, tidigare chef på Direktpress i 12 år.

Sveagruppen ger ut sex olika landsbygdstidningar. Nu gör de en satsning på att höja den redaktionella kvaliteten – för att kunna sälja fler prenumerationer.

– Jag tycker att det är viktigt att den lokala journalistiken får möjlighet att utvecklas och växa. Jag tror att det är viktigt för en levande landsbygd att det finns lokala nyhetstidningar, säger Bertil Pettersson, vd på Sveagruppen tidnings AB och fortsätter:

– Den redaktionella kvaliteten var inte tillräckligt bra. Vi vill vässa den och höja ribban i tidningarna.

Ett steg i satsningen har varit att ta in Helene Claesson Jennische, mångårig chef på Direktpress, och som har ansvarat för den nya redaktionella inriktningen.

– Vi har gjort ett ordentligt omtag. Vi har blivit mer fokuserade på landsbygden och gått igenom vilken nisch man behöver ha för att nå den målgruppen, säger hon.

Bland annat har hon jobbat med hur formen av tidningen ska ändras för att förbättra arbetet. Den nya formen har tagits fram tillsammans med Christian Williamsson på Storymark.

– I och med att vi gjorde en redesign gjorde vi om alla mallar inne i tidningen för att få in ett annat flöde. Vi vill ha kortare texter, snärtigare ingångar och bättre rubriker. Vi har pratat om vad är det för berättelser vi ska berätta och försöker hitta en blandning mellan nyheter och feature, säger Helene Claesson Jennische.

Hon tror att framtiden kan vara ljus för landsbygdstidningarna, med tanke på att de stora tidningarna centraliserar allt mer av sin bevakning.

– Många tidningar på landsbygden tappar läsare och lägger ned sina lokalredaktioner. Då tycker jag att det borde finnas plats för en sådan här tidning som fokuserar och finns på landsbygden och skriver för dem som bor där, säger hon.

I nuläget finns det inte några planer på att rekrytera ytterligare personal till bolaget, men det kan bli aktuellt längre fram, säger Bertil Pettersson. Det beror på hur stor tillväxten av prenumeranter kan bli efter omstöpningen.

I stället försöker man nu använda de resurser man har på ett bättre sätt, säger Helene Claesson Jennische.

– Man arbetar med de resurser man har på ett väldigt smart sätt. Det är spännande att se att man genom att arbeta på ett annat sätt kan göra saker. Det är så enkelt att tänka att ”vi behöver mer folk så blir det bättre”, men i bland handlar det om att jobba på ett annat sätt, säger hon.

Hon hyllar även koncernens förändringsbenägenhet.

– Ledningen har varit modig som verkligen vågat säga att: Vi ändrar på allt. Redaktionerna har också varit modiga och vågat göra det här. Det gör att det varit en rolig grupp att jobba med, säger hon.

Helene Claesson Jennische säger att det finns en hel del skillnader, men också likheter mellan Direktpress och Sveagruppens tidningar. Den största skillnaden är att de senare är prenumererade.

– Det gör att man inte behöver skrika lika högt. Med en gratisutdelad tidning måste man ta i på ett annat sätt för att folk ska se en.

Det handlar också om olika målgrupper. Direktpress i Stockholm och de sex landsbygdstidningarna riktar sig mot helt olika personer, säger hon.

– Man måste anpassa tonen efter det.

Helene Claesson Jennische har jobbat på konsultbasis för Sveagruppen, och kommer att fortsätta med det i höst. Samtidigt kommer hon arbeta med byrån A4 och göra Chefstidningen, som ges ut av chefsföreningen inom akademikerförbundet.

– Det är ju en helt annan grej, men  det ska bli kul att nörda ned sig i något helt annat, säger hon.