Annons: Mediedagen 2019
En bild från DN:s EU-valfilm.

Facebook stoppade DN:s valfilmer: ”Följer inte reglerna”

Dagens Nyheters valfilmer stoppades på söndagskvällen av Facebook. "Det är tämligen obegripligt", säger Peter Wolodarski, chefredaktör. Vid lunch på måndagen tilläts tidningen – efter överklagande – att annonsera igen.

Mellan söndag kväll och måndag lunch stoppades Dagens Nyheters reklamfilmer av Facebook. Men tidningen har ingen aning om varför.

– Vi vet inte vad som har hänt. Det är tämligen obegripligt, säger Peter Wolodarski, chefredaktör på DN.

Dessutom har Peter Wolodarskis personliga Facebook-sida stoppats från att annonsera, säger han. Även där saknas det en förklaring och den är fortfarande blockerad.

I filmerna, som gjorts av Felix Herngren, frågas folk på stan vad de tycker i olika EU-frågor – vilka de inte kan svara på. 

I ett mejl till tidningens premiumchef Maria Stengård förklarade Facebook beslutet att stoppa annonserna. Men det fick inte de ansvariga på DN att bli särskilt mycket klokare.

”Vi har granskat några av dina annonser grundliggare och fastställt att de inte följer våra regler. Annonserna är inte aktiva förrän du redigerar dem så att de följer vår policy”, står det i brevet.

Vid den stoppade annonsen framkommer det att Facebook upplevt något problem med den sajt som DN länkar till.

”Den här annonsen körs inte eftersom den angetts hålla låg kvalité. Låg kvalité kan omfattas av annonser som länkar till externa målsidor med oväntad upplevelse, som har minimalt med originalinnehåll eller annonser som är störande eller håller låg kvalité”, står det.

Annonsen har länkat till DN:s EU-valsajt där läsare kan registrera sig för en gratis prenumeration fram till valdagen.

– Formuleringarna är extremt vaga. Vad menar de med låg kvalité? Att vår sidas skulle hålla låg kvalité är svårt att se. Det är samma sida som alla våra andra annonser, säger Maria Stengård.

Facebook ger även tips på hur annonsen ska göras om för att få rullas igen.

”Nästa steg: Se till att din målsida har tillräckligt med originalinnehåll och undviker störande annonsupplevelser, som en hög andel annonser kontra innehåll.”

Vid 12.30 på måndagen så hade Facebook ändrat sig, efter att DN överklagat beslutet.

”Vi har granskat din annons och ser att den följer vårt regelverk”, skriver Facebook i det nya beslutet och avslutar:

”Have a great day”.

Peter Wolodarski är dock fortfarande förundrad över vad som har hänt.

– Det är trevligt att detta till slut löste sig och vi är så klart tacksamma för att Facebook önskar oss en ”great day”. Men vi undrar fortfarande om det finns någon ansvarig på FB som kan förklara vad bolaget håller på med. Varför stängdes annonseringen av? Min egen FB-sida är fortfarande avstängd. Facebooks maktfullkomlighet är ett stort problem, praktiskt taget omöjligt att utkräva ansvar, skriver han i ett sms.

Annonserna sänds i flertalet andra medier, bland annat TV4, och innehållet är inte att betrakta som stötande, poängterar Peter Wolodarski. Tidningen har inte fått några ytterligare besked från Facebook om varför annonserna stoppats, inte heller i det nya beslutet. Peter Wolodarski tycker det visar på problem med Facebooks tjänst.

– Facebook är godtyckligt och det går inte att få kontakt med någon. Vi har granskat Facebook hårt i tidningen, och när vi söker journalistisk kontakt får vi inte heller något svar. De agerar maktfullkomligt. Men Facebook får gärna förklara varför de stängt av möjligheterna att annonsera. De kanske har någon bra förklaring.

Peter Wolodarski poängterar dock att han inte har några belägg för att det ska finnas några kopplingar mellan DN:s journalistik och Facebooks agerande.

Medievärlden har, utan framgång, sökt representanter för svenska Facebook.