Annons: Mediedagen 2019
Felix Herngren och Peter Wolodarski. Foto: Frankie Fouganthin (Wikimedia) och Lucas De Vivo.

DN gratis fram till EU-valet – gör reklamfilm med Felix Herngren

Från och med i dag, och fram till EU-valet, kommer Dagens Nyheters sajt att vara gratis. Samtidigt satsar man på tv-reklam.

Sedan tidigare har både GP och DN erbjudit unga läsare gratis prenumerationer fram till EU-valet. Nu tar DN det ett steg längre och bjuder alla på gratis prenumerationer som löper ut den 27 maj. En likadan satsning gjordes inför riksdagsvalet förra hösten och då valde närmare 70.000 personer att testa DN. Konvertering blev sedan 30 procent till nya prenumeranter, uppger tidningens chefredaktör Peter Wolodarski.

– Vi tror att det här kan locka många. Men det kanske inte ger samma resultat som förra gången för det är inte lika många som röstar i EU-valet och valrörelserna är inte lika långa, säger han.

Samtidigt satsar man återigen på Fakta i frågan, där man går djupare i sakfrågor.

– När politiken blir mer spelorienterat tenderar den att förvandlas till en slags dokusåpa och sakfrågorna, som väljarna har att ta ställning till, hamnar i skymundan. Ett sätt vi vill motverka det är att fokusera på ett par enskilda sakfrågor och borra djup i dem inför valet, säger Peter Wolodarski.

För att marknadsföra satsningen och Dagens Nyheter kommer det också att rulla reklamfilmer i bland annat TV4 och på Youtube. Felix Herngren har gjort filmerna och de kommer att rulla från och med måndag fram till valet.

– Vi tror att alla har testat att ha en DN-prenumeration, men så är det inte. Därför satsar vi nu också på tv-reklam – för att nå ut brett.

I reklamfilmerna frågar DN folk på stan vad de tycker i olika EU-frågor, som det visar sig att många saknar kunskap om.