Annons: PP Pension
Joachim Ljungquist, grundare och vd Content Central. Foto: Arkiv.

Content Central går i konkurs

Det svenska bolaget Content Central – som utvecklat en plattform för redaktionellt samarbete mellan frilansare och redaktioner – har lämnat in en konkursansökan. En försenad affär med en potentiell köpare ligger bakom beslutet, säger Joachim Ljungquist, grundare och vd.

Bolaget Content Central har lämnat in en konkursansökan. Bolaget har de senaste åren levt på riskkapital under tiden som de utvecklat en redaktionell plattform som skulle underlätta samarbetet mellan frilansare och redaktioner. Samtidigt har man gått med underskott i miljonklassen.

– Det är på utvecklingen av plattformen som vi lagt all energi under de senaste fyra åren. Vi blev färdiga och redo att lansera i februari i år. Men då hade vi slut på pengar. Så i stället för att fokusera på att lansera var vi tvungna att jaga kapital, säger Joachim Ljungquist, grundare och vd för bolaget.

Content Centrals ledning hade satt den 24 maj som sista deadline. Innan dess fick Content Central ett bud som de accepterade. Det kom från en av de kunder, ett brittisk medieföretag, som testat plattformen på beta-stadiet. Men affären drog ut på tiden. På torsdagen den 23 maj fick Joachim Ljungquist beskedet att köparen behövde ännu en vecka för att bil klar. Det brittiska bolaget ägs i sin tur av ett amerikanskt bolag och det är där som det dragit ut på tiden.

– Vi var tvungna att dra gräsen någonstans. Det är jättetråkigt förstås, säger Joachim Ljungquist, om beslutet att kasta in handduken.

Under måndagen ska Joachim Ljungquist träffa konkursförvaltaren. Han säger att det troligaste scenariot är att affären med det brittiska bolaget slutförs genom konkursboet.

– Då får det ta den tid det tar att sälja plattformen till den här köparen.