Annons: Mediedagen 2019
Foto: Press och Lucas De Vivo.

Branschen försiktigt positiv till Mattssons public service-förslag

Förslaget att låta privata aktörer ta del av public service 8,5 miljarder tas emot i positiva ordalag från branschen. Majoriteten av de medieägare som Medievärlden varit i kontakt med säger att de skulle söka pengarna om det var möjligt. Men kulturministern duckar frågan.

Expressens chefredaktör och ansvariga utgivare Thomas Mattsson förslog i en intervju med Dagens Media att det skulle införas en brittisk public service-modell i Sverige. Det skulle innebära att privata medieföretag ges möjlighet att söka delar av de 8,5 miljarder som kommer in via skattesedeln och som i dag är öronmärkta för SVT, SR och UR.

”I England finns ju privatägda tv-kanaler som betecknas som public service och i Danmark har det diskuterats att sälja ut TV2, så jag tror absolut att nyhetskanaler som Expressen TV och Di TV skulle kunna fullgöra vissa public service-åtaganden som komplement till andra aktörer för att skapa ett större utbud av exempelvis samhällsjournalistik”, säger Thomas Mattsson till Dagens Media.

Kulturministern Amanda Lind (MP) har, via sin pressavdelning, avböjt att kommentera förslaget.

I ett sms skriver pressavdelningen: ”Vi får tacka nej den här gången.”

Men flera av mediebranschens toppar välkomnar förslaget och säger att de också skulle söka pengar om det blev möjligt.

TU:s ordförande Victoria Svanberg säger att TU är försiktigt positiv till förslaget, men att det är för tidigt för att kommentera det mer ingående just nu.

– Men det är klart intressant att diskutera vidare, skriver hon i ett mejl.

Hon är även delägare i mediekoncernen NWT, och med den hatten på säger hon att förslaget är intressant.

– Det handlar ju egentligen om själva definitionen av public service. Är allt som SVT producerar per definition public service? Eller omvänt att faktiskt en stor del av det innehåll som privata medieföretag producerar i form av bevakningar och granskningar faktiskt är public service.

Hon menar också att mycket av det som NWT gör är public service-journalistik redan i dag.

– Är det uppdraget viktigt borde det faktiskt kunna diskuteras hur statsmakterna använder det totala stödet till journalistik, det vill säga även anslagen till public service.

Även Lennart Foss, vd på NTM, tycker att hans mediehus gör public service-material och tänker att de ska söka pengarna om det blir möjligt.

– Vi gör mer public service än vad public service gör redan i dag, säger han.

Daniel Nordström, ansvarig utgivare för Mittmedias tidningar i Västmanland och stockholmsregionen, säger att stora delar av public service-uppdraget utanför tullarna redan i dag görs av privata aktörer. Speciellt när det gäller tv. Därför anser han att det vore mer rimligt att ge de aktörer utanför Stockholm pengarna, snarare än till storstadstidningarna.

– Jag tror att vi skulle vara mer lämpade än Expressen att förvalta ett PS-uppdrag. Public service har redan Stockholmsperspektiv så att det räcker och blir över.

Svenska Dagbladets tf publisher Anna Careborg skriver i ett sms till Medievärlden att hon tycker det är en ”intressant tanke” som Thomas Mattsson framför.

– Överlag är det bra att diskutera public service-bolagens roll och uppdrag i ett medielandskap som är under kraftig förändring. Samtidigt är behovet av kvalitetsjournalistik kanske större än någonsin, så jag skulle gärna se att vi kan säkra en stark public service samtidigt som förutsättningarna för att bedriva privat finansierad kvalitetsjournalistik inte försämras.

Expressens huvudkonkurrent Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson tycker det är bra att public service diskuteras, men har en syn på vilka problem som de privata medierna har med public service.

– Ur vårt perspektiv är det inte ett stort problem att SVT gör bred underhållning – betydligt mer tveksamt är att de satsar på och driver en textbaserad digital nyhetstjänst som slår mot oss andra aktörer på marknaden, medan vi slåss mot Facebook och Google när vi ska finansiera fri och oberoende journalistik. SVT lägger också skattepengar på reklam för få folk att ladda ner deras nyhetsapp och skickar skattepengar till Facebook för att få spridning av SVT:s material.

En som inte kommer att söka pengar är dock DN:s Peter Wolodarski. Han skriver i ett SMS till Medievärlden att det inte skulle vara aktuellt och han tror att ett starkt public service är positivt för hela branschen.

– Jag ser inte framför mig att DN ska göra anspråk på några public service-pengar, som jag skrev i söndags ser jag SVT och SR som viktiga för mediemångfalden och svensk demokrati. Förslagen om att avveckla public service oroar mig, den danska utvecklingen är allt annat än positiv. De studier som finns på området, som bland andra Reuters Institute for the Study of Journalism tar upp, visar att ett starkt public service inte behöver stå i motsatsställning till starka privata medieföretag. Tvärtom kan hög standard hos public service gynna hela mediebranschen.