Annons: Fojo
Bonnier News nya app samlar innehåll från olika källor som ingår i mediebolaget, däribland Dagens Nyheter, Dagens Industri och Fastighetnytt.

Bonnier News samlar innehåll i ny app

Den nylanserade appen Aware samlar och värderar innehåll från flera av Bonnier News varumärken. Inledningsvis riktar den sig till yrkesverksamma i fastighetsbranschen.

Nyligen lanserade Dagens Industri och Bonnier Business Media, där bland annat och Veckans Affärer, Fastighetsnytt och Medievärlden ingår, appen Aware som samlar innehåll från olika nyhetskällor.

Det hela började med en vision hos Bonnier News vd Anders Eriksson om att få ihop Dagens Industri med de mer nischade tidningarna inom Bonnier Business Media.

Bakgrunden till innovationsprojektet var, enligt Alexander Ruckemann som arbetar med digital affärsutveckling på Bonnier News och är ansvarig för Aware, att man i ett stort antal samtal med kunder identifierat ett behov att få hjälp att sortera informationen från olika källor när det kommer till affärsnyheter.

– Läsarna ville ha en produkt som både ger en överblick och möjligheten att djupdyka i nyheter. Och så vill de att någon värderat innehållet och paketerat det på ett bra sätt. Vårt mål med produkten – som styr våra beslut – är att läsaren ska känna sig uppdaterad.

I dagsläget riktar sig Aware till personer som är verksamma i fastighetsbranschen. Den innehåller därför källor som Fastighetsnytt, Dagens Industri, Byggindustrin och Dagens Nyheter. Men framöver ska alla Bonnier News-källor in.

– På samma sätt som vi tidigare hittat synergier mellan Fastighetsnytt och Di på annons- och konferenssidan ville vi hitta det på prenumerationsidan, säger Alexander Ruckemann och fortsätter:

– Vi tror att det finns en målgrupp som har nytta av båda titlarna, men som kanske bara prenumererar på den ena i dag. De vill vi fånga in med Aware.

För ett par veckor sedan släpptes appen som är gratis under en provperiod vilken pågår till september. Målgruppen är företag och professionella, berättar Alexander Ruckemann.

– Det som gör Aware unikt är att det är första gången vi skapar en produkt som skär innehållet på intresseområde i stället för varumärke.

Exakt vad appen ska kosta när man börjar ta betalt i september är inte klart, enligt Alexander Ruckemann.

– Men eftersom Aware är ett komplement till befintliga produkter kommer den att kosta extra att lägga till.

Utöver det samlade innehållet i appen får användarna varje dag ett nyhetsutskick som anpassats efter användarens professionella roll.

– Innehållet där är styrt dels av en algoritm, dels av Maria Nordlander som är redaktör på Fastighetsnytt.

Till sin hjälp har Aware det helägda dotterbolaget Nobicons redaktörsgränsnitt och omvärldsbevakningsverktyg.

– Vi har jobbat krossfunktionellt i organisationen för att ta fram appen. Tanken var att vi skulle kunna arbeta snabbt och självständigt men dock innanför News befintliga organisation.

Teamet bakom Aware. Från vänster där bak: Max Hermansson, utvecklare, Alexander Ruckemann, affärsansvarig, Fredrik Lindeborg, marknadsansvarig, Linn Strandberg, Ux/design,
Längstfram Maria Nordlander, redaktör, Daniel Genetay, Produktägare.