Annons: Fojo
Schibstedhuset i Stockholm. Foto: Linnéa Kihlström

Aftonbladets intäkter rasar – men kostnaderna minskar snabbare

Trots att printintäkterna rasar utan att de digitala växer nämnvärt ökar Aftonbladet sin vinst under första kvartalet. Kraftiga kostnadsminskningar gör att man får en vinstmarginal på 10 procent.

Aftonbladets digitala intäkter växte bara med 1 procent under årets första kvartal – samtidigt rasade printintäkterna med 13 procent. Det framkommer ur Schibsteds delårsrapport som presenterades under onsdagen. Det betyder att tappet från tidigare kvartal för Aftonbladets tryckta utgåva fortsätter. Under fjärde kvartalet 2018 tappade den tryckta utgåvan 14 procent av sina intäkter.

Men en rejält minskad kostnadskostym räddar Aftonbladets affär. Vinsten, innan räntor, skatter, avskrivningar, goodwillavskrivningar och amorteringar (EBITDA), är 1 miljon norska kronor högre än vad den var under första kvartalet 2018. Överskottet hamnar på 36 miljoner norska kronor. Intäkterna var under årets första tre månader 378 miljoner norska kronor, en minskning med 9 procent jämfört med samma period året innan. Utgifter var 342 miljoner norska kronor lägre. Det betyder att Aftonbladet har en vinstmarginal på 10 procent.

Samtidigt har Aftonbladet Plus gjort en bra affär, och genomsnittsintäkten per läsare ökade, skriver bolaget i sin rapport.

Schibsteds sverigechef Raoul Grünthal framhåller i ett pressmeddelande att Aftonbladets digitala trafik ökat kraftigt, vilket han menar ger en god position inför framtiden

”Under första kvartalet har Aftonbladet nått rekordhöga nivåer vad gäller total räckvidd, som nu är en bra bit över 3,9 miljoner unika besökare per dag. Det skapar en mycket stark position på marknaden”, säger han.

Samtidigt minskar vinsten för Aftonbladets systertidning i Norge VG. Deras intäkter minskade med 3 procent samtidigt som utgifterna ökade med 2 procent. De har dock en vinstmarginal på 13 procent under kvartalet, och gör en EBITDA-vinst på 57 miljoner norska kronor.

Eftersom Schibsted är noterat på Olso-börsen är insynen i bolaget större än hos många andra mediebolag.

Mer på Medievärlden Premium

En snabbanalys av Schibsteds kvartalsrapport skriven av Premium-skribenten Lars Herlin kommer i morgon torsdag.