Annons: Mediedagen 2019
Warren Buffett. Foto: Wikimedia.

Warren Buffett: Annonserna var det viktigaste i tidningarna

Finansmannen Warren Buffett menar att annonstappet har gjort tidningarna mindre intressanta. Han spår att många tidningar är "rökta" i en intervju med Yahoo Finance.

Världens tredje rikaste person, och tillika ägare av tidningskoncernen BH Media, har en mycket mörk bild av framtiden för nyhetstidningar. I en intervju med Yahoo-finance säger han att många tidningar är ”rökta”. Det är den kraftigt minskade mängden annonser som får finansmannen att ge den dystra prognosen.

Men det är inte bara för intäkterna från annonserna som gör att tappet är allvarligt. Finansmannen menar att annonser för jobb, bra priserbjudanden och lägenheter lockade läsare.

”Det gör personer på redaktionerna upprörda att säga det här, men annonserna var det viktigaste innehållet från läsarens synvinkel”, säger han.

Nu har sajter som Craigslist tagit över den typen av annonser på den amerikanska marknaden, menar han.

Warren Buffett tror dock att det finns en framtid för större tidningar i USA, såsom The New York Times, the Washington Post and the Wall Street Journal.

Under förra året slöt BH Media ett avtal med Lee Enterprises, som ger ut flera titlar, som tog över ansvaret för ett trettiotal av koncernens nyhetstidningar. Enligt avtalet får Lee Enterprises fem miljoner om året och en andel av vinsten om vissa riktmärken nås. Då sa Warren Buffett: ”Fastän utmaningarna är stora inom tidningar, tror jag att vi kan dra nytta av gemensamma ansträngningar”, rapporterade nyhetsbyrån Finwire.