Annons: Mediedagen 2019
Svenska sedlar. Foto: Riksbanken

Trendbrottet – morgontidningarna drar in mer pengar

Tack vare en kraftig ökning av prenumerationsintäkter pareras morgontidningarnas annonstapp. Men det är en ojämnt fördelad uppgång – visar färska siffror från TU.

Trots att annonsaffären blir allt svagare ökade för första gången på länge morgontidningarnas intäkter förra året. Det visar en genomgång som TU gjort av 96 morgontidningars ekonomiska situation. Totalt ökade intäkterna med 3 procent och läsarintäkterna ökade med hela 9 procent jämfört med 2017. Samtidigt rasade annonsintäkterna i tryck med 4 procent och online nästan 3 procent.

– Det är läsaraffären som driver på uppgången, säger Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig på TU.

Det är ett tecken i tiden – där prenumeranterna blir en betydligt viktigare del av tidningarnas ekonomi än vad den historiskt varit, säger Tobias Lindberg.

– Generellt kan man säga att det har skett en stor förändring över de senaste decennierna i hur morgontidningarnas affärsmodell ser ut. För några decennier sedan kom mellan 70 och 80 procent av tidningarnas intäkter från annonserna. I dag är det nästan 60 procent som kommer från läsarna. Det är en enorm förändring, säger han.

Genomgången visar dock att prenumerationsintäktsvågen inte lyfter alla båtar. Vissa tidningar ökar sina prenumerantintäkter betydligt mer än vad andra gör. I storstäderna ökar tidningarnas prenumerantintäkter med runt 15 procent – samtidigt som många tidningar ser sina intäkter falla.

– Kollar vi på den genomsnittliga intäkten så har den sjunkit. Vissa tidningar går bra, andra går inte fullt så bra.

Statistiken visar att det fortfarande finns en stark övervikt på intäkter från trycka tidningar. Hela 85 procent av intäkterna kommer från trycka kanaler. Samtidigt ökar för första gången på länge prenumerantintäkterna för de trycka tidningarna.

– Det visade sig även i SOM-undersökningen, där det framkom att läsningen av tryckta morgontidningar ökade under 2018. Det finns ett intresse för både den tryckta och digitala kanalen. Sen har det varit en del prisjusteringar som också påverkar, men läsningen ökar också, säger Tobias Lindberg.