Annons: Mediedagen 2019
Redaktionen på ÖP tar emot utmärkelsen Årets redaktion. Foto: Göran Johansson/Frilansfotograferna.

Så blev ÖP årets bästa redaktion

En satsning på grävande journalistik har fått ÖP utsedd till Årets redaktion. Trots att de granskat ortens stolthet har prenumerationerna fortsatt att öka.

Kvällen högsta jubel inne i Berns salonger, där årets dagstidnings-gala hölls, hördes när Östersunds-Posten utsågs till årets redaktion.

– Det känns fortfarande lite overkligt. Jag ser det här som en vinst för hela redaktionen. Det är något som vi verkligen behöver för det här är inte ett avslutat ärende – utan det känns väldigt bra att vi får branschens erkännande för en kamp som vi fortfarande för, säger ÖP:s grävreporter Linda Hedenljung morgonen efter att priset delats ut.

Det som fått ÖP att stå ut bland de många redaktionerna i Sverige är granskningen av ekonomin i Östersunds FK och de oegentligheter som ordföranden Daniel Kindberg nu står åtalad för. En granskning som pågått i fyra år, men som plockades upp av Uppdrag granskning och fick nationell spridning under våren.

Det nationella genomslaget har inte märkts direkt i arbetet, säger Linda Hedenljung.

– Men det har blivit några fler troll – och det har kommit in otroligt mycket beröm, säger hon.

Linda Hedenljung vittnar om hur granskningen av ÖFK, som är något av ortens stolthet, gjort tidningen impopulär hos bland annat spelarna i laget.

– Vi är i en stökig situation. Vi är bojkottade av lagets spelare – något som mina sportkollegor tvingas försöka jobba med i dagsläget, säger hon.

Att ÖP lyckats med att göra den här granskningen tror Linda Hedenljung beror på hur ledningen har planerat bemanningen på redaktionen och att de valt att satsa på att ha en grävande reporter.

– Det är en inriktning hos ÖP där man bestämt sig för att ha en sån som mig som ängar sig åt grävande journalistik. Det är inte alla små lokaltidningar som har den resursen, säger hon.

Trots att ÖP gått hårt åt ÖFK har väldigt få prenumeranter gjort verklighet av det klassiska hotet om att säga upp sin prenumeration, vittnar tidningens chefredaktör Hans Lindeberg. om.

– Antalet prenumeranter ökar hela tiden. Och i våra kurvor ser vi inte att det är många som hoppat av – tvärtom faktiskt. Folk uppskattar väl det vi gör och det är ju ett bra kvitto, säger han.

Han betonar vikten av att hålla en publicistisk linje för att lyckas med den här typen av granskningar.

– Det finns ibland en förväntning på att vi som lokaltidning ska vara en hejarklack mer än en granskare.

Hur har ni gjort för att inte bli en hejarklack?

– Vi har jobbat mycket med att hålla en publicistisk linje. Vi ska vara nyhetsledande, vara noga med att allt vi publicerar är rätt, hålla på de grundläggande publicistiska reglerna och gjort det väldigt konsekvent, säger han.