Annons: Mediedagen 2019
I sal 27 presenterades planer för hur Metro ska bli lönsamt igen. Skatteverket var inte imponerade. Foto: Lucas De Vivo.

Planen: Så vill de rädda Metro – Skatteverket inte imponerat

Under gårdagens borgenärsmöte presenterade Metro planen för att rädda tidningen. Minskad utgivning och stora uppsägningar väntar – men också helt nya intäkter.

Vid klockan 14.00 under måndagen fanns det en möjlighet för de som inte fått betalt av Metros moderbolag att få svar på frågor och yttra sig kring bolagets fortsatta rekonstruktion. Men av de över 150 bolagen som står listade som borgenärer i ansökan om rekonstruktion var det bara tre som dök upp i sal 27 i Stockholms tingsrätt. Och det var staten, genom Skatteverket, som var mest skeptisk till den affärsidé som presenterades.

Det var också en skeptisk rådman, Maria Hellberg, som höll i förhandlingarna.

– Jag har läst rekonstruktionsplanen under förmiddagen och den är ganska bredpenselmålad. Så där det går att få lite mer kött på benen tar jag tacksamt emot det, uppmanade hon tidningens representanter innan deras anförande inleddes.

Metro representerades av rekonstruktören advokat Helena Ståbi och av Jonas Irebjörk, vice vd för Metro Media House. Under sammanträdet presenterade Metro planerna för hur de ska kunna få det en gång så mäktiga gratistidningsbolaget att bli lönsamt igen.

Dels vill de se en rejäl nedskrivning av bolagets miljonskulder. Metro Media House har enligt sin rekonstruktionsansökan 59 miljoner kronor i skulder till bland annat sitt eget dotterbolag, Skatteverket och hundratalet andra bolag och privatpersoner. Dessa vill Metro skriva ned med 75 procent – och sedan ska ägarbolaget Custos gå in med pengar för att betala av de skulder som blir kvar. Planen är att ackordet ska presenteras innan sommaren och att det ska fastställas under årets tredje kvartal och sedan ska borgenärerna få betalt under årets sista tre månader.

Tidningen ska inom de närmaste veckorna komma ut igen, uppger rekonstruktören under sammanträdet, men hon vill inte uppge ett exakt datum. Avtal för det ska vara på plats, uppger man. Men det kommer vara en helt ny Metro som ges ut. Dagstidningen ska ersättas med ett magasin på 68-sidor med betydligt mer featurebaserat material. Kostnaderna för tryck, papper och distribution av tidningen sänks genom att kapa utgivningen till en dag, och bolaget har redan betalt för ställen där tidningen delas ut för hela det nuvarande året.

– Det är viktigt för vårt varumärke att vi inte enbart står på ett digitalt ben, säger Jonas Irebjörk under förhandlingarna.

Tidningen kommer också att distribueras hem i brevlådor. Det kan bli aktuellt att göra Metro till en prenumererad tidning, vilket ägaren Christen Ager-Hanssen tidigare sagt, men det blir i så fall längre fram.

– Det gäller att bygga en tillräcklig räckvidd för annonsörerna. Det tror vi att vi kan göra genom att använda båda ställ- och hushållsdistribution, säger Jonas Irebjörk.

Man ska också spara in pengar på personalen. I dag har Metro, utspritt över sina två bolag, 120 anställda. De ska blir 70. Vilka grupper som kommer satt ägas upp, om det är journalister eller exempelvis säljare, är oklart och förhandlingar med facket har inte inletts.

Man ska också spara in på hyra genom att byta redaktionslokaler. Den nya lokalen, som ska vara mer ändamålsenlig, ska spara in 350.000 kronor i månaden. Man ska också spara pengar genom att se över ”alla avtal som är olönsamma”.

Man ska också få in pengar på nya sätt. På årsbasis räknar Metro med att få in 40 miljoner kronor för sin tryckta tidning, en lägre summa än tidigare eftersom utgivningstaken sänkts, och mellan 25 och 27 miljoner kronor för annonser i de digitala kanalerna. Men man ska också ha tecknat avtal med hela 36 internationella bolag, bland annat e-handelsbolag och tjänstebolag, som ska använda Metro som kanal för att lansera sig och bygga varumärke i Sverige. Någon exakt siffra för hur mycket det samarbetet kan ge hade Jonas Irebjörk svårt att ge. Det beror på hur stor spridning de lyckas få på sina kanaler då ersättningen bygger på klick eller motsvarande spridning i papper. Men skulle 28 av de 36 samarbetena fungera räknar Metro med intäkter på 50 miljoner kronor. Annonseringsformen ska ha använts under månaderna innan bolagets tvingades till rekonstruktion.

– Det betyder att Metro inte har några mellanhänder utan jobbar med annonsörerna direkt. Det ger bättre marginaler och bättre lönsamhet för annonserna än vad man egentligen skulle ha, säger han.

Man planerar också, när bolaget uppnått ett positivt kassaflöde, att köpa externa sajter.

– Det är för att öka räckvidden snabbare än vad vi kan göra på egen hand, säger Jonas Irebjörk.

Skatteverket hade en rad invändningar mot Metros planer. Dels framhöll Skatteverkets representant Ingela Johansson att de ännu inte fått momsdeklaration från bolaget för februari och mars, och därför inte kunde fastställa hur mycket pengar de har att kräva av Metro. Det framkom senare att momsen för februari ligger på 1,5 miljoner kronor, medan den för mars ännu är okänd. Det betyder att staten har ungefär 15 miljoner i krav hos Metro, plus den lönegaranti som just nu utbetalas till de anställda. Den är dock beroende på om de anställda får nya jobb under uppsägningstiden.

Ett annat frågetecken från Skatteverkets sida var huruvida det ackord som eventuellt klubbas kommer att betalas. Ingela Johansson framhöll de två domar, en från 2009 och en från 2014, som Christen Ager-Hanssen har om obetalda skatteskulder.

– Det handlar om att han hållit sig undan och inte betalat skatter. Varför ska Skatteverket tro att det nu finns en betalningsvilja? frågar Ingela Johansson.

Jonas Irebjörk säger att det redan har betalats in runt 100 miljoner kronor från ledningens sida och han framhäver de internationella avtalen som viktig garant för att ägaren ska vilja satsa.

– Det enda sättet att införliva de avtalen är genom Metro Media House, säger Jonas Irebjörk.

Jonas Irebjörk utesluter inte att det kan ges någon form av garanti eller att summan kan deponeras hos rekonstruktören för att på så sätt garantera att pengarna kommer fram om det blir ett ackord.

Utöver Skatteverket var Metros hyresvärd Alecta, som lämnat in en ansökan om att vräka Metro från redaktionslokalerna, representerade. De undrade när bolaget kan ha lämnat tillbaka nycklarna så att de kan visa upp lokalerna för nya intressenter. Även Assets var närvarande genom ett juridiskt ombud men hade inga invändningar eller frågor.

Ingela Johansson uppgav sedan till rådmannen att Skatteverket anser att rekonstruktionen inte ska få fortsätta.

Men efter en halvtimmes överläggning meddelande rådman Maria Hellberg att eftersom det finns planer, om än otydliga, för hur Metro ska bli lönsamt igen så får rekonstruktionen fortsätta. Ett nytt borgenärsmöte ska hållas senaste den 28 juni och då ska det beslutas om rekonstruktionen avbryts eller får fortsätta.