Annons: Mediedagen 2019
Norrbottens media tar emot helhetspriset på Årets Dagstidning. Foto:Lucas De Vivo.

Norrbottens Media är årets mediehus

Norrbottens Media vinner helhetspriset på Årets dagstidning som delas ut av TU. Här är alla vinnarna.

Under en galakväll på Berns, där det var som att hela mediebranschen var på plats, utsågs Norrbottens Media till årets dagstidning.

– Det som var nytt för i år är att den digitala prenumeranten börjat bli en intäktskälla och att många ser en framtid där, säger Eva Hamilton, ordförande för juryn för det pris som kallas helhetspriset som alltså gick till Norrbottens Media.

De övriga nominerade var Öst Media och Dagens Nyheter.

Till årets redaktion utsågs Östersunds-Posten för sitt arbete med att avslöja ekonomiska oegentligheter i Östersunds stolthet fotbollslaget Östersunds FK – ett avslöjande som gav dem rejält med motvind på hemmaplan.

– Det betyder så otroligt för mig att stå här som chefredaktör med det här gänget. Det är ett lagarbete som ligger bakom det här. Vi har mött ett stort motstånd lokalt, inte ens fotbollsspelarna pratar med våra sportjournalister längre – så det här känns som ett erkännande, säger ÖP:s chefredaktör Hans Lindeberg.

De konkurrerade om priset med SvD:s ledarredaktion och Skaraborgs Läns Tidning

Till Årets utvecklare utsågs Expressen chef för digitala publiceringar Karin Skogh. Hon tävlade om utmärkelsen med Mattias Andersson, redaktionell utvecklare på Aftonbladet och med Mats Rörbecker, kodande journalist på Nyhetsbyrån TT.

Årets ljud och bild gjordes av Aftonbladet podcast. De slog Mittmedia Sport och Omni Podd.

Årets Affär, som ska belöna nytänk i annonsaffären, gick till Bonnier News Brand Studio. Övriga nominerade var Schibsted Admarket och SvD:s Oraklet.

Årets Kampanj var SvD och Schibsted Sales and Inventroys kampanj Klimatutmaningen. Övriga nominerade var Sörmlands Medias kampanj Vi gör skillnad och Bonnier News Brand Studios kampanj med Tele2.

Årets Idé tyckte TU:s jury att Aftonbladet haft med sitt projekt Maktens kvitto – där de kombinerat kvittojournalistik och sociala medier och avsatt flertalet journalister. De övriga nominerade i kategorin var Piteå-Tidningens och Piteå IF:s samarbete och SvD:s arbete med Svenska Dagbladets digitalisering av Under strecket.