Annons: Fojo

Nio från Mittmedia åker till INMA – ”Sticker i ögonen”

Att nio personer från Mittmedia åker till en prisutdelning i USA väcker irritation hos anställda och facket. "Det är billiga flyg och billigt (delat) Airbnb-boende som gäller", säger affärområdeschefen Mikael Nestius. 

Mittmedias ekonomiska bekymmer blev under förra året så allvarliga att de stiftelser som ägde mediekoncernen tvingades sälja. Innan försäljningen fick personalen se rejäla besparingar, där bland annat frukt och gröna växter försvann från redaktionerna.

Den 13 till 17 maj delas INMA-priset ut och en stor konferens hålls i New York. Från Sverige finns det 19 anmälda. Aftonbladet skickar en person, Dagens Nyheter en person och Schibsted skickar två. Men från Mittmedia ska nio personer åka – något som irriterat fackklubben.

– Det är väldigt många. Särskilt i det här läget där vi faktiskt blöder pengar. Det är ett slitet uttryck men det är klart att det sticker i ögonen på medarbetare och journalistklubben, säger Johanna Hejdenberg, ordförande för Mittmedias norra journalistklubb.

Hon framhåller att Mittmedia ofta slår sig för bröstet för att man är en digital aktör.

– Skulle vi inte kunna vara med på länk då? frågar hon sig och lägger till:

– Det är kul att vi gör bra journalistisk, för i slutändan är det det som vi tjänar pengar på eftersom läsarna tycker vi är bra. Men att ta emot sådana här priser gör ju varken till eller från för läsarna.

Mikael Nestius, som är ny affärområdeschef för Mittmedia sedan Bonnier tog över, skriver i ett mejl att det är ett beslut som tagits av den gamla ledningen.

– Det går naturligtvis att diskutera om det här är rätt prioritering och beslutet togs av den gamla koncernledningen, men jag vill framhålla att det är viktigt att ligga i framkant när det gäller innovation och utveckling och det är viktigt att lyfta fram de medarbetare som gör dessa framsteg möjliga.

Mikael Nestius understryker också att de anställda bara deltar på själva prisutdelningen, där Mittmedia blivit nominerade till fem priser. Dessutom är arbetsmöten planerade för de som åker för Mittmedias räkning.

– Det är billiga flyg och billigt (delat) Airbnb-boende som gäller, skriver Mikael Nestius.

Han uppger att det är en person från redaktionen och en affärsutvecklare från sportaffär som tagit fram Inside-konceptet. De övriga kommer från utvecklingsavdelningen DMU, företagsmarknadsavdelningen och organisationen kring annonsplattformen Reacher.