Annons: Fojo
Mikael Nestius, vd Bonnier Business Media Sweden. Foto: Press

Möte om Mittmedias framtid pågår

Under två dagar är alla ansvariga utgivare och redaktionschefer på Mittmedia kallade till möte med sin nya chef Mikael Nestius. Efter mötet ska Mittmedias nya plan presenteras.

Sedan konkurrensverket utan någon invändning släppte igenom Bonniers köp av Mittmedia har bolagets nya ledning presenteras. Mikael Nestius, tidigare chef för BBM, har blivit utsedd till affärschef, medan Anders Eriksson kommer att vara vd. Det blir Mikael Nestius som leder det löpande arbetet.

Under tisdag och onsdag den här veckan kommer Mikael Nestius att träffa alla ansvariga utgivare, alla redaktionella chefer och andra personer som ingår i det som Mittmedia kallar för utgivargruppen.

Men vad som kommer att sägas under mötet vill Mikael Nestius inte uppge.

– Det kommer jag inte berätta ännu. Vi ska sammanfatta det någon gång under slutet av veckan. Vi är här under två dagar, sedan kommer vi att gå ut bredare med vad vi kommit fram till, säger han när Medievärlden når honom precis innan han ska in på mötet.

I det pressutskick där Bonnier presenterade bolagets nya ledning står det att strategin för Mittmedia framöver kommer att vara att värna den morgondistribuerade papperstidningen och samtidigt fokusera på att öka de digitala intäkterna.

De skriver vidare: ”I den redaktionella strategin är titlarnas självständighet central och det blir redaktionernas ansvar att skapa en kvalitativ lokaljournalistik som engagerar läsarna och driver den digitala läsarintäktsaffären”.

Detaljerna om hur det här arbetet ska se ut är i nuläget okända.