Annons: Mediedagen 2019
Foto: Wikimedia.

Morgonens viktigaste medienyheter

MORGONKOLLEN

• 10 reportrar färre i Norrland på 10 år • Vinstras och aktietapp för Google • New York Times testar riktade annonser – på ett nytt sätt. Det är morgonens viktigaste branschrubriker.

10 reportrar färre i Norrland på 10 år 

Riksmedias bevakning av Norrland tunnas ut, rapporterar Kulturnytt i P1. På 10 år har riksmedierna minskat sin närvaro med 10 reportrar. 2013 lade TT ned sina redaktioner i Luleå, Sundsvall och Umeå vilket innebar att fyra reportrar slutade. DN, SVT och SR har avslutat en tjänst var i den norra delen av landet och även TV4 har minskat sin bevakning.

TT uppger för Kulturnyheterna att det var ekonomin som låg bakom beslutet.

”Det är klart att om resurserna fanns vore det jättefint. Men vi är ett privat företag som behöver finansieras av våra kunder och det räckte inte till detta om vi ska vara tillräckligt effektiva”, säger Vicktor Olsson, redaktionschef på TT till programmet.

Vinstras och aktietapp för Google

Sökmotorsjätten, och världens största mediebolag sett till annonsintäkter, Googles moderbolag Alphabet presenterade under gårdagen sin kvartalsrapport. Det var mörka siffror för koncernen, och i efterhandeln på USA-börsen tappade aktien fem procent av sitt värde, rapporterar Dagens industri.

Omsättningen ökade visserligen med motsvarande 345 miljarder kronor – men analytikerna hade räknat med 10 miljarder mer. Vinst föll med 29 procent jämfört med året innan till 63 miljarder kronor. Böter från EU-kommissionen stod dock för en stor del av förlustkakan. Räknas de bort föll vinsten med 11 procent.

Det är intäkter från sökmotorn som fortfarande är fundamentet till verksamheten. Men bolaget ser intäkter från streamingtjänsten Youtube som allt viktigare.

The New York Times testar riktade annonser – på ett nytt sätt

Amerikanska morgontidningen The New York Times kommer att pröva ett nytt annonssystem som ska värna läsarna integritet. Man kommer inte att ha personligt riktade annonser, utan i stället erbjuda annonsköpare att köpa annonser riktade till olika ämneskategorier. Det kommer att finnas ett hundratal olika kategorier där annonser kan placeras in i, skriver Digiday.

The New York Times annonschef Sebastian Tomich säger till Digiday att det kan vara så att de personriktade annonser som mediehusen använder blivit för precisa, vilket kan tänkas minska intäkterna. Ett större fokus på annonsens kontext kan ge större intäkter, tror han.