Annons: Mediedagen 2019
En annan typ av robot än den som Schibsted köpt in. Foto: Pexels.com.

Aftonbladets robotutmaning – undvika att de dränker flödet

Schibsted har valt att köpa in robotar från United Robots för hela koncernen. Aftonbladet, som haft robotarna sedan 2017, vittnar om utmaningar med hur man ska maximera användningen utan att dränka flödena.

Hela Schibsted-koncernen kommer nu att få tillgång till United Robots automatiska textgeneratorer. Det efter att Aftonbladet testat robotarna sedan slutet av 2017.

Robotarna har tidigare använts av Mittmedia, där de bland annat lockat 1.000 nya prenumeranter. Men på Aftonbladet har de inte använts till att skapa premiuminnehåll, utan att bredda utbudet på den öppna sajten, berättar Mattias Andersson, redaktionell utvecklare på Aftonbladet.

– Hittills har vi använt dem till att skapa en trafiktjänst, fotbollsartiklar och så har vi gjort test i mindre skala med fastighetsartiklar, säger han.

Sport och trafik är typer av nyheter som Aftonbladet har öppet. Vad gäller fastighetsartiklarna har inget beslut om de ska ligga öppet eller som Plus-artiklar fattats, säger Mattias Andersson.

Den utmaning som Aftonbladet brottas med när det kommer till robotarna är att de producerar väldigt mycket material. Det gör att de riskerar att helt ta över automatiska flöden som ”senaste nytt”-rutan på sajten.

– Det är en utmaning hur vi ska förpacka artiklarna utåt mot läsarna, säger Mattias Andersson.

Det har de bland annat löst genom att ha en box med lokalt innehåll där de robotgenererade texterna hamnar automatiskt, men att de inte syns i övriga automatiska flöden. Det kan också puffas för sammanställningar av texterna. Exempelvis under en omgång i fotbollens Premier League kan det ligga en puff till artiklar om alla matcher, i stället för att varje text får en egen puff, säger Mattias Andersson.

– Men vi tittar långsiktigt hur vi ska göra för att få ut texterna, säger han.

Mattias Andersson framhåller också att robotarna producerar texter som kan gå på sajten tillsamman med videoklipp.

– Det ger en kontext till vår video att finnas i, säger han.

Genererar robotarna tillräckligt med trafik för att täcka kostnaderna?

– Det är också något vi också får kolla på långsiktigt. Men målsättningen är givetvis att vi ska kunna erbjuda mer innehåll till läsarna och hitta en affär för det.

Nu ska övriga Schibsted bolag få tillgång till robotarna. Arbetet med att rulla ut funktionen pågår just nu, säger Mattias Andersson.