Annons: Mediedagen 2019
Ted Kudinoff, Plus-chef. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet.

Aftonbladet gör om sitt Pluserbjudande

Aftonbladet höjer priset på sitt månadsabonnemang och lyfter ur e-tidningen. Samtidigt lanseras flera andra erbjudanden för den digitala prenumerationstjänsten.

Aftonbladet har i dag över 250.000 Plus-kunder. Efter att omkring 200 av dessa har fått komma med feedback på tjänsten så svarar nu tidningen med att skruva på sitt Pluserbjudande.

– Vi har intervjuat befintliga och före detta Plusläsare över telefon. Utöver det har vi haft små fokusgrupper och förstås tittat på beteendedata, berättar Plus-chefen Ted Kudinoff och fortsätter:

– Resultatet av det blev att vi nu förbättrar och förenklar användarupplevelsen. Vi har under en lång tid velat göra vissa förändringar, bland annat vad gäller identiteten. Arbetet med detta påbörjades redan i somras.

Användarna har bland annat upplevt det som svårt att hitta Plus-material, berättar Ted Kudinoff. Därför har tidningen byggt en särskild Plussida. Dessutom har man sett över och tydliggjort exponeringen av Plusmaterialet.

Samtidigt justeras priserna på de digitala prenumerationerna. Så sent som i december, i samband med att Expressen lanserade sin plustjänst, meddelade Aftonbladet att man höjer priset på Aftonbladet Plus från 59 till 69 i månaden. Och i samband med lanseringen av nya Aftonbladet Plus höjer tidningen nu alltså med ytterligare 10 kronor per månad. Befintliga kunder ligger dock kvar på det lägre priset tills vidare. Ted Kudinoff tycker att höjningen är motiverad:

– Betaljournalistik online är strategiskt viktigt för oss. Och trots att vi nog aldrig tidigare satsat så mycket på Plus som vi gör i dag så vill satsa ännu mer. För att kunna göra det måste vi se över våra priser. Sedan är det också så att om vi jämför oss med andra digitala prenumerationstjänster så ligger vi fortfarande lägre än andra svenska mediehus, men också lägre än exempelvis Spotify och Netflix.

Förutom att månadsabonnemanget uppdateras tillkommer också tre andra erbjudanden. Det blir nu möjligt att teckna en prenumeration som förnyas veckovis med 39 kronor, en som förnyas var tredje månad med 79 kronor samt en som förnyas en gång om året med 795 kronor.

Om man tecknar veckoerbjudandet och låter det rulla ett år så landar kostnaden på strax över 2.000 kronor. Är det verkligen schysst att ett års läsande kan bli så mycket dyrare jämfört med om man tecknar årserbjudandet från början?

– Bakgrunden till det nya veckoerbjudandet är att det finns en hel del läsare som bara vill ha en kort prenumeration. Så att vi nu inför det handlar om att vi vill kunna erbjuda dem den möjligheten. Men vet man med sig att man vill prenumerera längre är det så klart bättre att ta en årsprenumeration direkt, säger Andreas Aspegren, Aftonbladets chef för användarintäkter.

En annan förändring är att Aftonbladets e-tidning inte längre ingår. Det innebär att den som vill ha tillgång till e-tidningen måste teckna ett separat erbjudande och köpa den via tidningsappen.

– Vi har valt att lyfta ur e-tidningen ur pluserbjudandena men magasinen fortsätter att ingå, säger Andreas Aspegren.

Nu har det ju gått några månader sedan Expressen lanserade sin plustjänst. Har ni märkt av det?

– Egentligen inte så mycket. Vi har till exempel inte sett någon upp- eller nedgång än. Men i grunden är det positivt för hela branschen att fler tidningar tar betalt. Journalistik är dyrt att producera – och vi behöver finansiera vår verksamhet. Så ju mer naturligt det blir för användarna att betala desto bättre.

Aftonbladets chef för användarintäkter Andreas Aspegren. Foto: press