Annons: Årets dagstidning 2019
James Savage. Foto: Press.

The Local utvidgar betalmodellen

The Locals betalmodell lanseras nu på även i Danmark och Schweiz. Tidningen har nu 10.000 betalande medlemmar.

Den svenska engelskspråkiga sajten The Local, som riktar sig mot arbetskraftsinvandrare, fortsätter att rulla ut sin betalmodell. Nu kommer de danska och schweiziska läsarna ombes att betala för innehållet.

Tidigare har Medievärlden berättat om The Locals expansionsplan. Sajten, som startade i Sverige 2004, finns nu i nio olika länder, men sajten planerar inte någon expansion till nya länder i närtid. I stället säger man sig jobba med att utveckla de sajter man har. Betalmodellen är ett steg i den inriktningen.

Inkomsterna från betalväggen står för ungefär en femtedel av The Locals intäkter, men tidningen vd James Savage sa tidigare i år att målet är den andelen ska öka framöver.

Förutom att få tillgång till låst material blir de som betalar för The Local inbjudna till olika eventkvällar. Tidningen erbjuder också sina läsare hjälp med svar på vanliga frågor om livet i landet de bevakar skrivna för målgruppen.

Av The Locals nio utgåvor har nu sju rullat ut betalmodellen. Totalt har tidningen 10.000 betalande medlemmar, varav 3.000 var för den franska och svenska utgåvan.