Annons: Fojo
Foto: Bo-Aje Mellin /SVT

Text-tv satsar på nytt publiceringssystem

Morgonkollen

I dag är det 40 år sedan SVT lanserade text-tv. Tjänsten är trots konkurrens från internet fortfarande större än både Aktuellt och Rapport. Nu satsar man på ett nytt publiceringssystem och på att finnas i minst 10 år till.

Den 12 mars 1979 kom den första nyheten upp på text-tv. Därefter växte tjänsten under 1980-talet för att nå sin topp under 1990-talet. Då hade man runt 3 miljoner användare varje dag.

Men fortfarande i dag, trots internets intåg, är SVT text, som text-tv heter i dag, ett mycket populärt inslag. I dag använder 1,3 miljoner svenskar text-tv för att få reda på senaste nytt – eller besöka den klassiska sidan 377 för att följa sportresultat i realtid.

”Sidan engagerar fortfarande och har satt ett rejält avtryck hos publiken. Så kul och välförtjänt. Den är ännu, vid sidan av löpet på sidan 100, en personlig favorit”, säger SVT Text-veteranen Erik Aldaeus, med förflutet på SVT Sport, den redaktion som producerar sportsidorna i ett pressmeddelande.

Det jobbar numera bara ett fåtal personer med text-tv. I bland bara en reporter som sitter mitt i nyhetsnavet hos SVT i tv-huset på Gärdet.

Nu investerar man i ett nytt publiceringssystem och avfärdar spekulationer i att tiden är förbi för text-tv.

”Förhoppningen är att den pigga 40-åringen är lika pigg vid 50. Det vore något för alla SVT text-nostalgiker, och de är många”, skriver SVT i ett pressmeddelande