Annons: Fojo
Anders Frostell. Foto: Arkiv.

Så mycket betalade Bonnier för Mittmedia

Medievärlden avslöjar

Mittmedia värderades till 150 miljoner kronor i Bonnieraffären. Ägarstiftelserna får dela på 100 miljoner de närmaste tio åren och behåller Adeprimo, United Robots och de värdefulla TT-aktierna.

Nu börjar detaljerna kring Bonniers och Amedias köp av Mittmedia att klarna. I slutförhandlingarna förefaller de liberala ägarstiftelserna haft framgång. Säljaren Mittmedia Förvaltnings AB, MFAB, ägs till 30 procent av Stiftelsen Pressorganisation och 70 procent av Nya Stiftelsen Gefle Dagblad.

Enligt Medievärldens källor får MFAB mellan sju och åtta miljoner kronor om året de närmaste tio åren. Därutöver kommer en villkorad köpeskilling om mellan 20 och 30 miljoner kronor att betalas ut i omgångar. Säljarna får alltså omkring 100 miljoner i kontanter.

Dessutom får MFAB behålla tre av Mittmedias värdefulla tillgångar: Adeprimo AB, en digital byrå, som i budgivningen av Bonnier värderats till 15 miljoner kronor. United Robots AB, ett företag som skapar robotjournalistik och värderas till omkring 10 miljoner kronor. 13,2 procent av aktierna i TT, som värderas till mellan 30 och 40 miljoner kronor.

Värderingen av Mittmedia summerar alltså till minst 150 miljoner kronor. TT-aktierna, som har hembudsklausul, kommer att säljas när lämpliga köpare kan hittas, eftersom MFAB inte längre kommer att ägna sig åt journalistik.

Köparna, Bonnier News till 80 procent och norska Amedia till 20 procent, tar över de tre tryckerifastigheterna i Falun, Sundsvall och Östersund samt några redaktionsfastigheter. Värderingen i budgivningen låg på 20 miljoner kronor. Den värdefulla tillgången i Mittmedia är kundregistren och kompetensen hos personalen.

Köparna betalar 100 miljoner kontant, men tvingas under de närmaste åren satsa det dubbla på att investera i tidningarnas transformation från papper till digital distribution. Vidare väntar kostnader för att avveckla administrativ personal. Bonnier har kalkylerat med synergieffekter på 200 miljoner kronor.

Anders Frostell, ordförande i den liberala Stiftelsen Pressorganisation, som i höstas sålde Sörmlands Media till NTM, var med i förhandlingarna om Mittmedia från början till slut:

– Ja, jag är nöjd med affären. Våra tidningar placeras i ett sammanhang där de kan få en god framtid. Vi har garantier för att den liberala profilen bibehålls och vi får insyn genom en styrelsepost i Mittmedia. Och vi har fått ett kapital att förvalta så att vi kan driva stiftelsen framåt.

Hur mycket pengar får ni?

– Det kommenterar vi inte.

Leif Holmkvist