Annons: Årets dagstidning 2019
Kvällspostens chefredaktör Magnus Ringman. Foto: Christian Örnberg

Hembesök ska ge Kvällsposten fördel i digitaliseringen

Genom att träffa läsarna i deras hem ska Kvällsposten stärka den nära relation till de som läser tidningen som de tidigare haft. Det ska ge tidningen ett försprång i digitaliseringen. "Vill man veta vad som hänt i Sydsverige så ska man gå in på Kvällsposten", säger tidningens chefredaktör Magnus Ringman.

Alla anställda på Kvällsposten kommer att besöka läsare i deras hem under våren. Inspirationen kommer från den danska tidningen Politiken – som gjort liknande besök i tre år.

– Kvällsposten har en tradition av väldigt nära relation till läsarna. Det är en fördel som vi har jämfört med andra tidningar, säger tidningens chefredaktör Magnus Ringman.

När han tillträdde som chefredaktör i augusti förra året ville han återuppliva den närheten till läsarna.

– Tidigare har vi bland annat hjälpt läsare som känner sig felaktigt behandlade av företag och vi har haft en Mr. x som åkte runt till olika platser och om man hittade honom vann man pengar. Men det har vi tappat lite nu, och jag tänker att vi ska ta tag i den tråden igen, säger han.

I höstas åkte Magnus Ringman runt i tidningens spridningsområde och träffade läsare.

– Nu tar vi det ett steg längre: Vi åker ut och träffar läsarna och skriver om det mötet. Vi tar också in idéer från läsarna och gör journalistik kring där det är tydligt vinjett att artikel är läsargenererad.

Att ha ett nära band till läsarna är viktigt för att lyckas med den digitala omställningen, säger Magnus Ringman.

– Många får i dag sina nyheter genom att gå in på Facebook, där läser de något hos en annan källa och sen är de tillbaka på Facebook igen. Det skapar inte en relation till varumärket, säger Magnus Ringman och fortsätter:

– Jag menar att man ska skapa en relation till varumärket. Att man går in direkt på vår sajt. När man vill veta vad som hänt i Sydsverige så ska man gå in på Kvällsposten snarare än Facebook, säger han.

Den genomsnittliga pappersläsaren i Sverige blir i stort sett ett år äldre för varje år som går. Det ser likadant ut för Kvällsposten.

Når ni de unga läsargrupperna genom hembesöken?

– Det får vi se, men jag hoppas verkligen att vi når de digitala läsarna, det är där framtiden ligger. Vi får inte glömma bort print, för det är fortfarande viktigt för oss, men fokus är givetvis digitalt.