Annons: Mediedagen 2019
Andreas Ohlson, tidigare vd på Metro. Foto: Janne Næss.

Kinnevik försökte sälja Metro i flera år

Kinnevik gjorde flera misslyckade försök att sälja Metro innan Custos köpte tidningen 2017. "2013 konstaterade vi motvilligt att det var dags att sälja verksamheten", minns dåvarande vd Andreas Ohlson.

Den svenska Metro var en mycket lönsam tidning i 20 år sedan starten 1995, men drabbades hårt när telefonen ersatte tidningen i kollektivtrafiken.

– 2013 började annonsmarknaden för print att vika rejält, säger Andreas Ohlson som var Metros vd åren 2007–2015, och fortsätter:

– Vi hade redan sjösatt ansatsen ”digitalt först” och publicerade allt på nätet för att sedan välja ut det bästa till tidningen. Men att konkurrera fullt ut med digital journalistik skulle kräva en mycket större investering som Kinnevik inte ville göra. Den logiska följden blev då att sälja verksamheten. Vi förde dialog med flera tänkbara köpare, bland annat Bonnier
och Schibsted, men intresset var svalt.

Under tiden halkade Metro gradvis efter de konkurrenter som satsade på digital journalistik.

– Vi hade en liten redaktion, som vi tvingades banta hårt i omgångar. Vi gjorde en väldigt bra tidning, men i slutändan var Metro främst en distributions- och försäljningsframgång. Det var svårt att motivera att satsa huvuddelen av Metros vinster på digital journalistik. Vi såg helt enkelt ingen bra lönsamhet i det och dessutom var konkurrensen brutal, säger Andreas Ohlson.

I stället förberedde han tidningen för en kontrollerad avveckling genom att outsourca hela tidningsproduktionen till TT.

– Parallellt startade och förvärvade vi flera digitala verksamheter som Metro Mode, Metrojobb.se, Studentkortet och Offerta, som alla i dag är lönsamma.

Samtidigt kärvade samarbetet mellan Kinnevik och ledningen på Metro Sverige.

– De var totalt ointresserade av Metro och skickade in utländska dyrbara konsulter i omgångar utan resultat, säger Andreas Ohlson, som inte kan dölja sin besvikelse över den dåvarande Kinnevikledningen:

– Lorenzo Grabau och hans italienska kompisar, bland annat Marco Sodi som var ordförande, var fullständigt inkompetenta och fattade aldrig vad som pågick. 2015 var vi i alla fall väldigt överens om att jag skulle sluta.

Andreas Ohlson arbetar i dag i eget bolag inriktat på fastigheter och digitala projekt, men minns Metro med glädje:

– Att arbeta på Metro var en otroligt kul tid jag aldrig kommer att glömma. Däremot var det inte lika roligt att figurera som bödel i branschpressen varje vecka.

 

Leif Holmkvist