Annons: Mediedagen 2019
Erik Sjölander. Foto Mårten Englin/ST.

Han ska få fler att lyssna och titta på UR

UR vill nå ut bredare digitalt, och nu har man plockat Erik Sjölander från Mittmedia som ska bygga en ny desk. "UR har mycket högkvalitativ innehåll som jag tror behöver och förtjänat att få en större publik än vad de har i dag", säger han. 

Med hjälp av en långsiktig strategi och en ny organisation vill UR nå ut bättre online. Därför har de nu anställt Erik Sjölander, som varit deskchef på Mittmedia. Han ska leda ett projekt med att etablera en ny digital desk, som han sedan kommer leda, hos public service-företaget.

– Desken är en del av en satsning som UR gör för att komma fram mer digitalt. Man vill öka sitt genomslag och sin synlighet och öka kännedomen om UR är en digital kanal för kunskap och lärande. UR har mycket högkvalitativt innehåll som jag tror behöver och förtjänar att få en större publik än vad de har i dag, säger Erik Sjölander.

Erik Sjölander var projektledare när Mittmedia slog ihop sina digitala deskar till en central under hösten, och har jobbat inom koncernen i sju år.

UR har tidigare haft sin digitala kommunikation uppdelad på olika målgrupper, säger Åsa Lundell, kommunikationschef på UR. Genom skapandet av den gemensamma desken hänger nu ansvaret för all digital kommunikation ihop, vilket ska göra kanalen tydligare.

– Det går hand i hand med ett varumärkesarbete som vi gjort under de senaste åren, säger Åsa Lundell.

En grupp som UR ser stor potential att växa i är ungdomar.

– UR har en mycket stark ställning bland lärare och elever i skolan, en position som UR självklart kommer att fortsätta arbeta för i den digitala desken. Unga vuxna lyssnar och tittar mycket på dokumentärer, men det är inte säkert att de upptäckt att vi har massor av bra material, säger Åsa Lundell.

Även föräldrar är en målgrupp som UR vill nå ut mer till framöver.

– De står nära UR genom att de har barn i skolan. Men att därifrån börja att ta del av UR:s innehåll själva eller att låta barnen ta del av det hemma är något vi vill underlätta, säger hon.

När Erik Sjölander tillträder sin tjänst den 25 mars kommer han in i ett pågående arbete, säger han.

– Det har pågått ett arbete i 1,5 år där man uppdaterat varumärkesplattformen och satt ny strategi och mål – där den nya desken är ett led i genomförandet, säger han.

Det viktigaste när man jobbar för att förbättra sin digitala räckvidd är att ha tydligt uppsatta mål och att se till att förankra dem i hela organisationen, säger Erik Sjölander.

– Organisationen är det verktyg man har för att nå målen. Så det är det absolut första och viktigaste, säger han.