Annons: Mediedagen 2019
Klas Granström. Foto: Olle Sporrong.

Expressens Klas Granström hjälper schweizisk tidning

Genom att konsulta för andra mediehus som digitaliseras får Expressen en möjlighet att testa sin modell, säger Klas Granström, redaktionschef och chef digitala medier på Expressen. Det senaste är att tidningens kunskaper lärts ut på plats till en schweizisk tidning.

Expressens redaktionschef och chef digitala medier Klas Granström har den senaste tiden varit konsult åt ett mediebolag i Schweiz. Han har där hjälpt till med ett digitalt projekt. Arbete är en del av ett samarbete mellan det amerikanska mediebolaget CNN och Expressen.

– Detta är det senaste exemplet där vi tillsammans med CNN jobbar med andra mediebolag som vill digitalisera sitt innehåll och sina organisationer. Vi har ett gemensamt konsulterbjudande kring detta. Ofta har projekten fokus på tv och vanligtvis kommer intresset från medieaktörer som har sin bas i nyhetsverksamhet.

Att Expressen nu åker och lär ut hur man gör tv på plats är nytt. Men tidigare har kvällstidningens redaktion fått besök av nyfikna mediebolag.

– Vi får hela tiden besök av olika aktörer från runt om i världen, på senare tid har mediebolag från Norge, Tyskland och Nigeria varit och tittat på hur vi jobbar med nyhetsbevakning i alla kanaler, hur vi producerar tv och hur vi driver datainformerat nyhetsarbete. Att åka iväg och vara på plats hos mediebolag på andra marknader är ganska nytt och något vi testar och ser hur det faller ut, säger han.

Syftet med besöken, både de till andra redaktioner och de som sker i Stockholm, är dels hjälp med strategier, innehållsutveckling och affärsplaner för nya projekt. Dels handlar det om hur tidningarna kan ställa om till att ”bli mer fokuserade på sin publik och producera med läsare och tittare i främsta rummet”, säger Klas Granström.

– Expressens organisation ligger väldigt långt fram i hur vi är organiserade i vårt nyhetsarbete, hur vi jobbar datainformerat och hur vi samarbetar över avdelningsgränser. Våra medarbetare är extremt duktiga på sina områden men samtidigt väldigt bra på att samarbeta och få ut än mer av den totala kapaciteten. Det är många mediebolag intresserade av att lära sig mer om.

Förutom den ekonomiska ersättningen som Expressen får är samarbetet en möjlighet för tidningen att testa de modeller som de utvecklat.

– Att jobba på andra marknader och med andra förutsättningar innebär förstås att vi lär oss nya saker och får nya idéer, säger Klas Granström.

Vad är nästa steg för Expressens tv-satsning?

–Vi fokuserar ju helt på nyheter, så det är där vi satsar, både redaktionellt och med produkten. Mer innehåll till våra viktigaste målgrupper när och där de vill ha det. Det kan låta klyschigt men det finns fortfarande väldigt mycket potential att ta ut genom att publicera rätt sak vid rätt tillfälle, säger Klas Granström.