Annons: Mediedagen 2019
Peter Wolodarski på DN:s redaktion. Foto: Lucas De Vivo

DN:s nya satsning – startar redaktion i Göteborg

Nu står det klart att DN kommer att öppna en redaktion i Göteborg, det bekräftar Peter Wolodarski i en intervju med Medievärlden. Satsningen beräknas kosta mellan fem och tio miljoner och fem journalister ska anställas.

”När kommer ni satsa mer på Göteborg?”. Det har varit en av de vanligaste frågorna till DN:s chefredaktör Peter Wolodarski på sociala medier den senaste tiden. Därför har ledningen för Dagens Nyheter nu beslutat att satsa på att starta en Göteborgsredaktion.

– Vi kommer att gå från en journalisttjänst som är dedikerad för Göteborg till fem, berättar Peter Wolodarski, när Medievärlden träffar honom på hans kontor på tidningens redaktion i Marieberg.

Syftet är att kunna rapportera om lokala händelser i Göteborg, exempelvis beslut i kommunfullmäktige – men också att hitta nyheter av nationell dignitet i staden.

– Det händer viktiga saker i Göteborg. Jag har fört diskussioner med personer i staden som är oroade över att det pågår saker där som inte kommer upp på den nationella radarn. En förklaring kan vara att de nationella medierna varit för dåliga på att i vardagen se vad det är som pågår där. När det väl händer något stort når det riksmedierna ganska sent, säger Peter Wolodarski.

Han vittnar om att tidningen, som han varit chefredaktör för i sex år, upplevt en förskjutning från att vara en Stockholmstidning till att allt mer bli en nationell tidning. Pappersupplagan är fortfarande koncentrerad kring huvudstaden, 75 procent av pappersprenumeranterna bor i Stockholm. Men de digitala prenumeranterna bor i dag utspridda över landet, 53 procent bor utanför Stockholm.

– Då blir kraven på en bättre nationell bevakning större, säger Peter Wolodarski.

Viljan att starta en redaktion i Göteborg har funnits länge hos DN-ledningen. Redan i höstas sade Peter Wolodarski att han var sugen på att starta en lokalredaktion i Göteborg. Men det var efter att regeringen slutgiltigt klubbat sänkt digitalmoms för tidningar som pengarna fanns.

– Det var helt avgörande och det som fick det att tippa över. Det är en stor satsning för oss ekonomiskt, så det är klart att det blev mycket lättare att motivera när momsen sänktes, säger han.

I ekvationen för att få satsningen att gå ihop räknar DN med att kunna locka fler västkustare att läsa och betala för tidningen. Men också att den så kallade churnen, alltså avhoppen av prenumeranter ska minska.

– Vi ser generellt att avhoppen från DN digitalt är som lägst i Stockholm. Det tror vi hänger ihop med att innehållet är mest anpassat för stockholmare. Lyckas vi anpassa innehållet mer efter var man bor i Sverige så tror vi att det blir en bättre upplevelse för läsarna.

Ett sätt att anpassa tidningen efter var man bor är att ha lokala startsidor.

– Om man bor i Göteborg tror jag att inte att man är jätteintresserad av ett stopp i Stockholms tunnelbana, säger han och lägger till:

– Det finns inget färdigt svar på hur det ska se ut, men jag tror man måste tänka lite i editioner. Nu börjar vi med Göteborg. Men lyckas vi slutar vi inte där.

Satsningen är helt digital, men Peter Wolodarski utesluter inte att det längre fram kan bli tal om en layoutad ”DN Göteborg”-inlaga, motsvarande den för Stockholm. Den skulle dock enbart distribueras som PDF-tidning.

Satsningen kommer att kosta DN mellan fem och tio miljoner kronor, säger Peter Wolodarski. Den innebär också att man får prioritera bort andra typer av satsningar.

– Alternativet för oss i det här fallet har varit att öppna kontor i andra länder, ha korrespondenter på ett antal nya platser  eller utöka någon del av redaktionen i Stockholm. Det är valen man ställs inför. Vi har utvärderat det här noga och kommit fram till att satsningen på Göteborg är viktigt och rätt för DN, säger han.

En annan sak som bortprioriteras är en prissänkning.

– Många frågar om vi ska sänka priset efter att digitalmomsen sänkts. Men mitt svar är att: Nej, vi vill investera i mer journalistik. Priset är redan väldigt lågt digitalt. Jag ser snarare att priset kommer att gå upp digitalt, säger Peter Wolodarski.

Det finns ingen tidshorisont för satsningen.

– Vi skulle kunna säga: ”Nu testar vi”. Men fastanställer man personer är det inte bara att testa – då är det ett långsiktigt åtagande från vår sida.

Hur ser du på konkurrensen från GP?

– Vi kommer inte att vara som GP. Det är en tidning som är stor och har sitt säte i Göteborg. Men jag tror att det är bra med konkurrens, och det hoppas jag att även GP välkomnar. Men vi riktar oss mot de som är intresserade av DN:s profil – men vill också ha viss lokal bevakning, säger Peter Wolodarski.

Nu ska tidningen gå ut med jobbannonser och försöka rekrytera journalister. Lanseringen av själva redaktionen kommer att ske efter sommaren.

Läs också

KOMMENTAR Leif Holmkvist: Därför satsar DN på Göteborg (2019-03-22)

Valet och västkusten lyfter DN digitalt (2018-09-11)