Annons: Årets dagstidning 2019
Eric Rosén, biträdande redaktör Aftonbladet. Foto: Magnus Sandberg.

Aftonbladet avpublicerar Martin Kragh-artikel

Morgonkollen

Aftonbladet har plockat ned en artikel där forskaren Martin Kraghs arbete kritiserades. Det var efter att en person vars mejlväxlingar var bärande för texten hört av sig med rättelse som tidningen fattat beslutet, säger biträdande redaktör Eric Rosén till SVT.

Aftonbladet Kulturs granskning av forskaren Martin Kragh har fått stark kritik. 24 forskare sågar artikelserien, som de kallar en smutskastningskampanj, skriver SVT:s Kulturnyheterna.

Åsa Linderborg, redaktör för kultursidan i Aftonbladet, har avböjt att kommentera till SVT. I stället kommenterar biträdande redaktör Eric Rosén händelserna. På frågan om behovet av att belägga huruvida uppgifterna i rapporteringen stämmer svarar Eric Rosén:

”Hade Aftonbladet gjort en artikel om det här på nyhetsplats, så hade det varit en självklarhet. Men i opinionsjournalistik har man större möjligheter att skriva fritt om saker man anser att medier bör titta mer på”, svarar han.

Samtidigt har Aftonbladet valt att avpublicera en av de texter som handlar om Martin Kragh. Texten, som är skriven av en frilansskribent, var behäft med allvarliga felaktigheter, säger Eric Rosén till SVT.

”Det inte en medarbetare på Aftonbladet kultur som skrivit, utan en debattartikel från en extern skribent. I den återgav han en uppgift som han hade fått i en mejlväxling med King’s college, men när en person som nämns i artikeln hörde av sig och sa ”det här har ni fått om bakfoten” tog vi bort artikeln helt enkelt. Den var beroende av att den uppgiften stämde”, säger Eric Rosén, redaktör på Aftonbladet, till SVT Kulturnyheterna.

Där artikeln tidigare gick att läsa står det nu: ”Artikeln ”Vetenskap har ersatts av ideologi”, publicerad den 7 mars 2019, byggde till stor del på en felaktig namnuppgift och har därför avpublicerats”.